BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Kínai versenytárs az Airbusnak és a Boeingnek

Nagyra vágynak. Saját óriás utasszállító repülőgép kifejlesztésére készül Kína, ez a tervek szerint 2020-ra készülne el. Peking e lépéssel próbál meg versenybe szállni azokért a megrendelésekért, amelyek jelenleg javarészt a két domináns céghez, az Airbushoz és Boeinghez vándorolnak.

A kínai „házi Jumbo” megépítéséről szóló tanulmány 2010-re készül el – idézi a Xinhua hírügynökséget a The Guardian. A kormány tervei nemzeti presztízskérdésnek számítanak, ezt jól tükrözi az egyik kínai légügyi tisztviselő kommentárja: szerinte az új repülőgép a „nemzet ihletője” lesz, akárcsak az ország űrkutatási ambíciói. Az elsődleges motiváció azonban a látszat ellenére inkább gazdasági jellegű; Kína jelenleg egy olyan ötéves terv közepén tart, amely 500 repülőgép beszerzését, öt ezer pilóta toborzását és 48 repülőtér építését irányozza elő.

Mostanáig a kínai cégek nem voltak képesek komolyabb versenyt támasztani ezen a területen. Peking a 70-es években már dédelgetett hasonló ambíciókat, de akkor kénytelen volt lemondani szándékáról. Megfigyelők szerint azonban mára nagyon nagy mértékben javultak a technológiai lehetőségek az ázsiai országban. Jól mutatja ezt, hogy a brazil Embraer SA gyára már 2004 óta működik itt, az Airbus pedig megállapodást írt alá egy összeszerelő üzem felépítéséről.

Jövőre kezdődnek egyébként az ARJ21, a China Aviation Industry Corporation repülőgépgyártó utasszállítójának a tesztrepülései, amelyre már most 70 megrendelést kapott a cég a hazai társaságoktól. Kínában a légi forgalom is rohamtempóban bővül: 2000 óta 105 százalékkal, 138 millióra nőtt az utasok száma. VG


Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.