Kínai versenytárs az Airbusnak és a Boeingnek
Nagyra vágynak. Saját óriás utasszállító repülőgép kifejlesztésére készül Kína, ez a tervek szerint 2020-ra készülne el. Peking e lépéssel próbál meg versenybe szállni azokért a megrendelésekért, amelyek jelenleg javarészt a két domináns céghez, az Airbushoz és Boeinghez vándorolnak.
A kínai „házi Jumbo” megépítéséről szóló tanulmány 2010-re készül el – idézi a Xinhua hírügynökséget a The Guardian. A kormány tervei nemzeti presztízskérdésnek számítanak, ezt jól tükrözi az egyik kínai légügyi tisztviselő kommentárja: szerinte az új repülőgép a „nemzet ihletője” lesz, akárcsak az ország űrkutatási ambíciói. Az elsődleges motiváció azonban a látszat ellenére inkább gazdasági jellegű; Kína jelenleg egy olyan ötéves terv közepén tart, amely 500 repülőgép beszerzését, öt ezer pilóta toborzását és 48 repülőtér építését irányozza elő.
Mostanáig a kínai cégek nem voltak képesek komolyabb versenyt támasztani ezen a területen. Peking a 70-es években már dédelgetett hasonló ambíciókat, de akkor kénytelen volt lemondani szándékáról. Megfigyelők szerint azonban mára nagyon nagy mértékben javultak a technológiai lehetőségek az ázsiai országban. Jól mutatja ezt, hogy a brazil Embraer SA gyára már 2004 óta működik itt, az Airbus pedig megállapodást írt alá egy összeszerelő üzem felépítéséről.
Jövőre kezdődnek egyébként az ARJ21, a China Aviation Industry Corporation repülőgépgyártó utasszállítójának a tesztrepülései, amelyre már most 70 megrendelést kapott a cég a hazai társaságoktól. Kínában a légi forgalom is rohamtempóban bővül: 2000 óta 105 százalékkal, 138 millióra nőtt az utasok száma. VG


