Csak egy főnöke lesz az EADS-nek
Megállapodás. Hosszas vita után a tegnapi toulouse-i francia–német csúcson sikerült megállapodást találni az EADS közös európai légiközlekedési, honvédelmi és űripari konglomerátum vezetéséről. A franciák presztízsgyőzelmet értek el az anyavállalatnál, a németek viszont a konszern jövője szempontjából kulcsfontosságú Airbus polgári repülőgépgyártó leányvállalatnál tudtak az elkötelezettségüknek és felelősségüknek megfelelő pozícióikra szert tenni.
Az EADS egyszemélyi vezérigazgatója a francia Louis Gallois lett, az itteni igazgatótanács élére pedig a német főrészvényes, a DaimlerChrysler által delegált Rüdiger Grube került. Az Airbus élén betöltött korábbi szerepét a kinevezés miatt Gallois feladja, pontosabban átengedi a korábbi társigazgató, a német Tom Enders részére. Utóbbi nagyjából szabad kezet kap az Airbus élén, azzal a megkötéssel, hogy a helyettese egy francia lesz.
A francia–német kapcsolatokban keletkező feszültségek egyik forrását jelentő EADS eddig egy fölöttébb tisztázatlan, kétnemzetiségű és megkettőzött irányítási struktúra szerint működött. Az ebből eredő zavarokat tetézték a nagy eladási slágernek remélt A380 óriásgép gyártásában tavaly köztudottá vált súlyos csúszások és az A350-es típus fejlesztésében elkövetett hibák. Ez utóbbinak a Boeing tetszetős külsejű és roppant sikeres 787 („Dreamliner”) típusával kellett volna felvennie a versenyt, de az elhibázott alapkoncepció miatt az A350-est teljesen újra kell tervezni. A válság egy botrányos vezetőváltásban csúcsosodott ki, a cég azonban – nagyrészt a kusza hatásköri viszonyok miatt – ezután is bénultan, veszteségekkel és elbocsátásokkal küszködve vergődött, politikai beavatkozást igénylő rendezésre pedig az idei francia választások miatt korábban nem lehetett sort keríteni. VG


