Megállapodás. Hosszas vita után a tegnapi toulouse-i francia–német csúcson sikerült megállapodást találni az EADS közös európai légiközlekedési, honvédelmi és űripari konglomerátum vezetéséről. A franciák presztízsgyőzelmet értek el az anyavállalatnál, a németek viszont a konszern jövője szempontjából kulcsfontosságú Airbus polgári repülőgépgyártó leányvállalatnál tudtak az elkötelezettségüknek és felelősségüknek megfelelő pozícióikra szert tenni.
Az EADS egyszemélyi vezérigazgatója a francia Louis Gallois lett, az itteni igazgatótanács élére pedig a német főrészvényes, a DaimlerChrysler által delegált Rüdiger Grube került. Az Airbus élén betöltött korábbi szerepét a kinevezés miatt Gallois feladja, pontosabban átengedi a korábbi társigazgató, a német Tom Enders részére. Utóbbi nagyjából szabad kezet kap az Airbus élén, azzal a megkötéssel, hogy a helyettese egy francia lesz.
A francia–német kapcsolatokban keletkező feszültségek egyik forrását jelentő EADS eddig egy fölöttébb tisztázatlan, kétnemzetiségű és megkettőzött irányítási struktúra szerint működött. Az ebből eredő zavarokat tetézték a nagy eladási slágernek remélt A380 óriásgép gyártásában tavaly köztudottá vált súlyos csúszások és az A350-es típus fejlesztésében elkövetett hibák. Ez utóbbinak a Boeing tetszetős külsejű és roppant sikeres 787 („Dreamliner”) típusával kellett volna felvennie a versenyt, de az elhibázott alapkoncepció miatt az A350-est teljesen újra kell tervezni. A válság egy botrányos vezetőváltásban csúcsosodott ki, a cég azonban – nagyrészt a kusza hatásköri viszonyok miatt – ezután is bénultan, veszteségekkel és elbocsátásokkal küszködve vergődött, politikai beavatkozást igénylő rendezésre pedig az idei francia választások miatt korábban nem lehetett sort keríteni. VG
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.