Moszkva légi hatalomra tör
Ambíciók. Oroszország az USA és Európa után a világ harmadik legnagyobb repülőgépgyártójává kíván válni az elkövetkező húsz éven belül. A Vlagyimir Putyin elnök utasítására nemrég létrehozott, állami ellenőrzés alatt álló egyesített repülőgépgyártó holding (OAK) 2025-ig összesen 4500 repülőgépet kíván értékesíteni. A tervek szerint 2025-ig a katonai gépek gyártását a mostani négy és félszeresére, a polgári légi járművekét pedig a 27-szeresére növelnék a nevezett időpontig.
Az olyan régi nagy cégek, mint a MiG vagy a Szuhoj, jelenleg is versenyképesnek számítanak a harci repülőgépek terén. A polgári légiközlekedési piacra termelő Tupoljev vagy Iljusin azonban egyetlen olyan típust sem gyárt, amelyik felvehetné a versenyt az Airbus vagy a Boeing modelljeivel. Moszkva éppen a meghirdetett sokmilliárdos fejlesztéssel kívánja áthelyezni a hangsúlyt a civil járművek gyártására – mutat rá a Die Presse.
Ha az elképzelések valóra válnak, Oroszország 2025-re évi 300 utas-, valamint 100-100 katonai és teherszállító repülőgépet fog gyártani. Ám a terveket túlságosan optimistának titulálta egy légiközlekedési szakember, aki szerint ilyen számokat csak úgy lehetne elérni, ha Moszkva mindjárt egy másik állami céget is alapítana, amely a legyártott repülőket megvásárolja.
Az Aeroflot orosz légitársaság beszerzési politikája alátámasztani látszik a fenti aggályokat. A szintén állami tulajdonban lévő cég flottáját elsősorban Airbus A350-esekkel és Boeing–787-esekkel modernizálja. Igaz, gyaníthatóan a Kreml nyomására a cég májusban rendelt 15 darab orosz Szu–100-ast is, és további ötre vételi opciót szerzett. VG
Nyugati kapcsolatok
Az orosz repülőgépipar a felzárkózáshoz a nyugati cégek segítségét is jócskán igénybe veszi. A Boeing tervezőirodát tart fenn az országban, az Airbus pedig az A–350-es alkatrészeinek 5-10 százalékát kívánja az OAK-kal gyártatni.Emellett pedig a szintén állami VTB bank 5 százalékot birtokol az Airbus anyavállalata, az EADS részvényeiből, és ez a csomag akár az OAK-hoz is továbbkerülhet.
Emellett pedig a szintén állami VTB bank 5 százalékot birtokol az Airbus anyavállalata, az EADS részvényeiből, és ez a csomag akár az OAK-hoz is továbbkerülhet.
-->


