Demonstrációk. Ma jelenti be a spanyol kormány azokat az intézkedéseket, amelyek az üzemanyag-drágulás hatását hivatottak tompítani a három hete sztrájkokkal és most már határblokádokkal is tiltakozó közúti fuvarozók számára. Madrid a The Guardian értesülése szerint 55 millió eurót különít el a sofőrök korengedményes nyugdíjazására, áthidaló segélyt ad a leginkább rászorulóknak, és lehetővé teszi, hogy a rendkívüli helyzetben egyoldalúan módosítsák a szállítási szerződéseket. Kérdés, a több tízezer fuvaros számára ez elég lesz-e a határblokádok feloldásához.
Az üzemanyagárak emelkedése miatti tiltakozások az Ibériai-félsziget egészére, illetve Franciaországra is kiterjednek, sőt már Belgiumból, Nagy-Britanniából és Olaszországból is érkeztek hírek most zajló vagy tervezett demonstrációkról. A kormányokra nehezedő nyomás várhatóan tovább nő, hiszen hét európai ország – köztük Magyarország – fuvarozói szövetségei a napokban Brüsszelben kívánnak egyeztetni a közös fellépésről. Így egyre több kormány kényszerülhet az adók csökkentésére vagy más kedvezmények nyújtására, holott az efféle lépések Joaquín Almunia uniós biztos szerint csak az olajexportőrök profitját növelik. A jövő heti EU-csúcson ezért alighanem elutasítják Nicolas Sarkozy francia államfőnek az üzemanyagok adójának maximalizálására tett javaslatát, és ehelyett – rövid távú és a valóban rászorulókat érintő – kedvezmények bevezetésére ösztönzik a kormányokat. Ázsia egyre több államában is súlyos feszültségeket okoz az üzemanyagárak emelkedése. Indiában a kormány a múlt héten tíz százalékkal emelte az (erősen dotált) üzemanyagárakat, miután a világpiaci drágulás miatt csődközeli helyzetbe jutottak a még így is nyomott árak mellett dolgozó állami olajtársaságok. Ám még a viszonylag kismértékű drágulás miatt is több tartományban sztrájkok és tüntetések bontakoztak ki, csakúgy, mint az indiainál nagyobb mértékű áremelkedést elszenvedett Indonéziában, Nepálban és Hongkongban. Könnyen lehet, hogy Ázsiában is kénytelenek lesznek a zsebükbe nyúlni a kormányok a helyzet normalizálása érdekében: a malajziai miniszterelnök már be is jelentette, hogy több mint 300 millió dollárnak megfelelő összeget különítenek el kompenzációra. VG
Egyrészt azért nem, mert Spanyolországból leginkább narancs érkezik, és annak nem most van a főszezonja.
Másrészt a nagybanin dolgozó kereskedők inkább Olaszországban vásárolnak, illetve olasz szállítóval dolgoznak. Az olasz üzleti kapcsolatok száma körülbelül háromszorosa a spanyolországinak.
Egyrészt azért nem, mert Spanyolországból leginkább narancs érkezik, és annak nem most van a főszezonja.
Másrészt a nagybanin dolgozó kereskedők inkább Olaszországban vásárolnak, illetve olasz szállítóval dolgoznak. Az olasz üzleti kapcsolatok száma körülbelül háromszorosa a spanyolországinak. Üzemanyagkáosz világszerte Forrás: Reuters
Spanyolország: több ezer kamionos tiltakozik hetek óta; a spanyol–francia határ blokádja és a közúti demonstrációk miatt gond lehet az üzemanyag- és élelmiszer-ellátással
Portugália: sztrájkolnak a kamionsofőrök; ellátási nehézségektől tartanak
Franciaország: kikötői és határblokádok, forgalomlassító akciók országszerte
Olaszország: sztrájkol a halászok egy része
Belgium: tízezres szakszervezeti tüntetés Liége-ben
Nagy-Britannia: július 2-ára hirdettek tömegdemonstrációt a közúti fuvarozók
India: közalkalmazotti sztrájkokat és utcai tüntetéseket tartottak
Indonézia: tüntetéseket vált ki az üzemanyagok drágulása
Malajzia: a kormány kompenzációt ígér az áremelkedések hatásának tompítására
Hongkong: forgalomlassító akciókkal tiltakoznak a teherautó- és autóbuszsofőrök
Nepál: utcai tüntetéseket váltott ki az üzemanyagárak növekedése-->
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.