BUX 44,148.98
+0.04%
BUMIX 3,792.28
+0.86%
CETOP20 1,883.91
+0.83%
OTP 9,520
+1.60%
KPACK 3,100
0.00%
0.00%
0.00%
+0.29%
-0.49%
ZWACK 17,300
+0.29%
0.00%
ANY 1,580
+1.28%
RABA 1,100
-0.45%
-0.47%
-1.09%
0.00%
-1.87%
OPUS 153.8
+1.18%
+0.51%
+2.36%
0.00%
-2.00%
OTT1 149.2
0.00%
+0.91%
MOL 2,954
+0.20%
DELTA 38.55
-2.65%
ALTEO 2,850
+1.42%
0.00%
+3.18%
0.00%
0.00%
-1.57%
MKB 1,972
0.00%
0.00%
-0.17%
0.00%
0.00%
SunDell 45,800
0.00%
-0.51%
-1.26%
+0.98%
0.00%
+2.78%
+5.83%
GOPD 12,400
0.00%
OXOTH 3,500
0.00%
0.00%
NAP 1,190
-0.17%
0.00%
0.00%
Forrás
RND Solutions
Magyar gazdaság

Áttörés a nagyprojekteknél

A debreceni villamosnagyprojekt brüsszeli jóváhagyását áttörésként értékelte Bajnai Gordon nemzeti fejlesztési és gazdasági miniszter. Lapunknak nyilatkozva Debrecen és a magyar fejlesztéspolitika sikerének minősítette a jó hírt, s egyúttal annak a reményének adott hangot, hogy végre beindulhatnak az építőipart és rajta keresztül az egész gazdaságot élénkítő nagyberuházások Magyarországon. A 17,7 milliárd forint beruházási értékű debreceni villamosnagyprojekt esetében például már zajlik a közbeszerzés, s amint az időjárás engedi, megkezdődhet a kivitelezés.

Magyarország eddig több mint 40 nagyprojektet nevezett meg; ezek közül a kormány eddig tizennyolcat hagyott jóvá, amelyeket az év végéig mind továbbítjuk Brüsszelbe – közölte a miniszter. Ezek az európai uniós jóváhagyást igénylő fejlesztések együtt 1000 milliárd forint beruházási értéket és 760 milliárd forint támogatást képviselnek. Bajnai Gordon abban bízik, hogy a debreceni mellett január–februárban a többi magyar támogatási kérelem is megkapja a zöld jelzést az Európai Bizottság részéről, és így tavasszal több nagyprojektnél elindulhat a kivitelezés.

A debreceni fejlesztési csomag minőségéről sokat elárul, hogy támogatási kérelmét elsőként küldte ki Brüsszelbe a Nemzeti Fejlesztési Ügynökség (NFÜ), és a magyar nagyprojektek közül elsőként kapta meg a jóváhagyást is az Európai Bizottságtól. A közlekedési nagyprojektek között, amelyek támogatási kérelmét az NFÜ már továbbította Brüsszelbe, olyan jelentős beruházások szerepelnek, mint a 4-es metró I. szakasza, a szegedi és a miskolci villamoshálózat fejlesztése, az M7-es autópálya, az M43-as gyorsforgalmi út építése, valamint a Budapest–Székesfehérvár vasútvonal fejlesztése. Ugyancsak Brüsszel jóváhagyására vár több jelentős környezetvédelmi fejlesztés is, így a közép-Duna-vidéki hulladéklerakók rekultivációja, Békéscsaba és Nyíregyháza csatornázási és szennyvízprogramja, Makó és térségének szennyvízprogramja.

Nagyprojekt

Az uniós szabályozás szerint a 13 milliárd (környezetvédelmi fejlesztéseknél a 6,5 milliárd) forintnál nagyobb értékű beruházások minősülnek nagyprojektnek.

Ezek EU-támogatásához az adott tagállam kormányának jóváhagyásán túl európai uniós jóváhagyás is szükséges.

Ezek EU-támogatásához az adott tagállam kormányának jóváhagyásán túl európai uniós jóváhagyás is szükséges.-->

Értesüljön a gazdasági hírekről első kézből! Iratkozzon fel hírlevelünkre!
Kapcsolódó cikkek