Magyar gazdaság

Lejár a derogáció, de az utak nem jók

December 31-én lejár az a határidő, ameddig Magyarország felmentést kapott az Európai Uniótól az alól, hogy alkalmassá tegye a közutakat a 11,5 tonna tengelyterhelés elviselésére. Eddig nálunk tíz tonna volt a maximális megengedett érték. Január elsejétől már a 11,5 tonnás tengelyterhelésű járművek sem büntethetők.

December 31-én lejár az a határidő, ameddig Magyarország felmentést kapott az Európai Uniótól az alól, hogy alkalmassá tegye a közutakat a 11,5 tonna tengelyterhelés elviselésére. Eddig nálunk tíz tonna volt a maximális megengedett érték. Január elsejétől már a 11,5 tonnás tengelyterhelésű járművek sem büntethetők.

Összesen 7414 kilométernyi közutat kellene az előírásnak megfelelően megerősíteni – mondta lapunknak Boros Péter, a Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő (NIF) Zrt. beruházási igazgatója. Ekkora úthálózatra kértünk és kaptunk Brüsszelben halasztást. Ám az előírtnak még csak mintegy tíz százaléka valósult meg.

A burkolatmegerősítési programra egyébként a Kohéziós Alapból több mint 44 milliárd forintot fordítottak, ebből 420 kilométernyi utat erősítettek meg. Néhány út esetében a Környezetvédelmi infrastruktúra operatív programból hívtak le pénzeket, s 2006-tól hazai forrásokból is folytatták ezeket a beruházásokat.

A Közlekedés operatív program (KÖZOP) keretében pedig hat év alatt – 180 milliárd forintból – 1320 kilométernyi útszakaszt tesznek alkalmassá 11,5 tonnás tengelyterhelésre. Ez 21 főútvonal megerősítését tartalmazza. Ezenkívül, szintén a KÖZOP támogatásával, mintegy 300 milliárd forintos beruházással körülbelül 360 kilométer új – már az új előírásoknak megfelelő – közút is épül. Így 2013-ig – ezekkel együtt is – legfeljebb a Magyarország számára előírt úthálózatnak csak legfeljebb 35 százaléka lesz alkalmas a 11,5 tonnás terhelésre.

derogáció Közlekedés Operatív Program út Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő
Kapcsolódó cikkek