BUX 42,979.5
-0.28%
BUMIX 3,826.24
+0.43%
CETOP20 1,820.32
0.00%
OTP 9,088
-1.39%
KPACK 3,100
0.00%
0.00%
0.00%
+1.16%
-0.44%
ZWACK 17,400
+0.29%
0.00%
ANY 1,545
+0.32%
RABA 1,170
0.00%
0.00%
-0.61%
0.00%
0.00%
OPUS 152.4
+0.40%
+0.51%
0.00%
-0.37%
OTT1 149.2
0.00%
-0.90%
MOL 2,832
+0.78%
+1.58%
ALTEO 3,000
0.00%
0.00%
0.00%
0.00%
0.00%
+2.02%
MKB 1,972
0.00%
0.00%
-0.69%
0.00%
0.00%
SunDell 45,600
0.00%
+2.00%
+1.24%
0.00%
-5.19%
+0.90%
GOPD 12,400
0.00%
OXOTH 3,280
0.00%
0.00%
NAP 1,230
0.00%
0.00%
0.00%
Forrás
RND Solutions
Magyar gazdaság

Nem menekülnek meg az autógyártók? A szakszervezetek miatt bukhat a detroiti mentőcsomag

Összeomlottak a tárgyalások az amerikai szenátusban az autógyáraknak nyújtandó mentőcsomagról helyi idő szerint csütörtök éjjel.

A maratoni egyeztetések vége előtt nem sokkal a kongresszusból olyan értesülés szivárogott ki, hogy egy demokrata és republikánus csoport már elvi megállapodásra jutott a csődközeli állapotba jutott detroiti autógyáraknak nyújtandó 14 milliárd dolláros szövetségi hitelről. Később viszont kiderült, hogy a felek nem tudtak megegyezni, mert az autóipari szakszervezet nem volt hajlandó elfogadni a bérek gyors csökkentésére vonatkozó republikánus követelést.

Harry Reid, a demokrata többségi képviselőcsoport vezetője, aki korábban úgy nyilatkozott, hogy a kompromisszum küszöbön áll, közölte: "szörnyen csalódott", hogy nem sikerült a kétpárti megegyezést kötni. Az egyeztetések azzal értek véget, hogy a republikánus politikusok elhagyták a zárt ajtók mögött folytatott tárgyalások helyszínét. A kormánypárti szenátorok közölték: csak akkor hajlandók támogatni a szövetségi mentőcsomagot, ha az amerikai autógyárak jövőre lecsökkentik a béreket a japán termelők bérszintjére.

A befolyásos szakszervezet (UAW) nem volt hajlandó ilyen engedményre, csak 2011 után. Az autóipari bérszerződések 2011-ig érvényesek. Az amerikai autógyárakban a nyugdíjjárulékkal és egyéb juttatásokkal együtt egy munkás órabére jelenleg 70 dollár, míg a japán üzemekben 45 dollár.

A tárgyalások összeomlása után szinte bizonyos, hogy a képviselőház által már jóváhagyott mentőcsomag terve megbukik a felsőházban. Reid úgy fogalmazott: a tervezet bukása "veszteség az országnak". Mint hozzátette, rettegve fog holnap a tőzsdei árakra pillantani, "nem lesz kellemes látvány".

Az alsóház által elfogadott törvénytervezet 14 milliárd dollár rövid lejáratú szövetségi hitelt irányoz elő a három detroiti autógyár, a General Motors (GM), a Ford Motor és a Chrysler számára. Washington kinevezne egy autóipari válságmenedzsert, "autócárt", aki felügyelné a cégek hosszú távú jövedelmezősége érdekében végrehajtandó átalakításokat.

A hitelből a három cég működése tavaszig lett volna biztosított. A három gyár közül a GM-nek és a Chryslernek azonnali dollármilliárdokra van szüksége a túléléshez, a legjobb pénzügyi helyzetben levő Ford alapvetően csak védőhálóra, készenléti hitelkeretre tart igényt. A CNN hírtelevízió közlése szerint az autóipari mentőcsomag elfogadása érdekében George Bush elnök személyesen lobbizott a republikánus szenátoroknál, akik azonban hajthatatlanok maradtak. Az egyik kormánypárti szenátor megjegyezte: megérti, hogy Bush nem akarja, hogy elnöksége alatt menjen csődbe Detroit, ők viszont nem támogathatják, hogy az adófizetők pénzéből finanszírozzák a csődöt.

A republikánus párti Bush és a törvényhozásban többségben lévő demokrata párti honatyák azzal érvelnek: az autógyárak a hitelek segítségével elkerülhetik az iparág összeomlását, amely újabb csapást mérne a megingott amerikai gazdaságra, és végül többe kerülne az adófizetőknek, mint a mentőcsomag. A republikánus képviselők viszont azon az állásponton vannak, hogy a szövetségi segítség nem garancia a gyárak kívánatos átszervezésére, sokuk szerint az autógyárakat hagyni kellene bukni. Több republikánus szenátor közölte: mindent megtesz a javaslat megbuktatásáért, ha kell, az obstrukció (filibuster) eszközéhez folyamodnak.

Értesüljön a gazdasági hírekről első kézből! Iratkozzon fel hírlevelünkre!
Kapcsolódó cikkek