Az elismerést elnyert városoknak az OKM 1-1 millió forintot ajánlott fel, a Magyar Turizmus Zrt. pedig a Kulturális Turizmus Évének keretében valamennyi kommunikációs csatornáján keresztül egész éven át népszerűsíti a városok turisztikai kínálatát. Az MT Zrt. egy nagyközönségi játékot is tervez a két város népszerűsítésére, amelynek részleteit a városokkal történő későbbi egyeztetés alapján dolgozza ki.
Az Oktatási és Kulturális Minisztérium hirdetett pályázatot a „Kultúra Magyar Városa 2009” cím elnyerésére az Önkormányzati Minisztérium, a Külügyminisztérium, a Magyar Turizmus Zrt., a Megyei Jogú Városok Szövetsége, valamint a Kisvárosi Önkormányzatok Országos Érdekszövetségével együttműködésben. A „Kultúra Magyar Városa” címre 2005 óta évente egy alkalommal, lakosságszám szerint 3 kategóriában – megyei jogú városok, 10 ezer lakos feletti, 10 ezer lakos alatti – pályázhatnak a városok önkormányzatai.
A döntésnél figyelembe veszik a város kulturális aktivitását, a városfejlesztési tervek kulturális elemeit, a kulturális beruházásokat, a kortárs művészet és kreatív ipar szerepét és teljesítményeit, a város külső-belső kapcsolatait, kulturális turisztikai helyzetképét (például fesztiválok, kulturális turisztikai programok), a turisztikai infrastruktúra meglétét, állapotát, valamint a fenntartható fejlesztések és az esélyegyenlőség meglétét.
Idén két kategóriában ítélte oda a szakmai zsűri a díjakat: a megyei jogú városok kategóriában Szombathelynek, a 10 ezer lakos feletti kategóriában Balatonfürednek. A „Kultúra Magyar Városa” címet eddig Kecskemét, Keszthely, Vasvár (2005), Székesfehérvár és Sárospatak (2006), valamint Miskolc, Gyula és Tokaj (2008) városa nyerte el.