Lejtőn gurul a regisztrációs adó
Gyászos képet mutat a regisztrációs adó statisztikája: ez év ja-nuárjában éppen feleakkora volt a bevétel ebből az adónemből, mint egy évvel ezelőtt. A korábbi 6,7 milliárddal szemben csak 3,4 milliárd forint érkezett a vám- és pénzügyőrség kasszájába. Nem meglepő a hír, hiszen újabb és újabb negatív csúcsokat döntögetnek az autóeladási statisztikák. Naponta érkeznek bejelentések arról, hogy a járműgyártó cégek visszafogják termelésüket, csődközeli helyzetben vannak a piacvezető autógyárak. Közben szinte vegetálnak a hazai autókereskedések: amíg az elmúlt évben valamivel több mint 171 ezer autót helyeztek forgalomba Magyarországon, addig 2007-ben még 24 ezerrel többet, s erre az évre sem rózsásak a kilátások. Mindezt jól tükrözik a regadóbevételek is.
Sokan hajlamosak a visszazuhanást a tavaly ősztől elindult globális válság rovására írni, ám érdemes felidézni, hogy már két évvel ezelőtt arról adtak hírt az újságok: „Nem fogynak az új autók, év végére akár 20-30 százalékos lehet a csökkenés, úgy tűnik, már a hitelek sem elég vonzók.” A múlt év kora nyarán pedig azt közölte a Magyar Gépjárműimportőrök Egyesülete, hogy az első negyedévben 4,1 százalékkal esett vissza az új személygépkocsik értékesítése, ez 40 673 eladott járművet takart. Jól látszik tehát, a gépkocsipiac pangása nem tavaly ősztől eredeztethető, többéves tendenciákról van szó.
Az adatokat nézve kiderül: 2008-ban több mint egytizedével (97,2 milliárdról 86,5 milliárdra) csökkent a regisztrációs adó címén beszedett összeg. Az autó-piaci visszaesés azonban ennél is erősebb, több mint 12 százalékos volt. A látszólagos ellentét magyarázata, hogy bár szinte minden adókategóriában csökkent a járművek száma, kissé átrendeződött az év során a forgalom szerkezete.
A legsúlyosabb vérveszteséget a regisztrációs bevételek csaknem egyharmadát adó 2-es adókategória szenvedte el (idetartoznak az 1101–1400 köbcentis benzines és az 1301– 1500-as dízeles járművek): több mint egyötödével esett vissza a forgalomba helyezésre váró kocsik száma. A legalacsonyabb adózású, legkisebb autók volumenében azonban mindössze 0,34 százalékos csökkenés történt az egy évvel korábbi állapothoz képest. A 3-as adókategóriába sorolt gépjárműveknél pedig valamivel több mint 8 százalékos volumencsökkenés volt tapasztalható. A 4-es kategóriában (1601–1800 köbcentis benzines, 1701–2000-es dízelmotoros) a gépjárművek száma még fél százalékkal sem mérséklődött, 102-vel kevesebb kocsit vontak regisztrációs adóeljárás alá, mint 2007-ben. Ez a kategória adja egyébként az egynegyedét az összes regadóbevételnek. Figyelemre méltó, hogy a 2008-as év egészében egyedül a 9-es – prémium – kategóriában nem csökkent a forgalom, bár ennek elenyésző az összes bevételre gyakorolt hatása.
Az idei első havi adatok szerint több mint 53 százalékos volt a forgalomcsökkenés, hétezerrel kevesebb autó után fizettek regisztrációs adót, mint 2008 januárjában. A tavalyinál jóval drasztikusabb volt a visszaesés minden adókategóriában: a legkisebb kocsikból 72, a következő két kategóriában 62, illetve 53 százalékos csökkenést könyveltek el. Ugyancsak jelentősen (38 százalékkal) mérséklődött a 4-es adókategóriába sorolt gépjárművek iránti vásárlási kedv – ez a csoport adta az adóbevétel 28 százalékát.

