A jelenleginél mélyebb közgazdasági elemzésnek veti alá a Gazdasági Versenyhivatal (GVH) a leendő fúziókat július elsejétől. Ekkor lép hatályba a módosult versenytörvény. Az új szabályozás szerint drágább lesz az engedélyezési eljárás. Az engedély nélkül létrehozott – de egyébként engedélyköteles – tranzakciók miatt pedig magasabb mulasztási bírságot fizetnek majd a cégek – hívta fel a figyelmet Bodócsi András, a versenytanács tagja.
Elmondta: a módosítás célja egyfelől az uniós gyakorlat átvétele, és ezzel az egyenlő európai elbánás garantálása a fuzionáló cégeknek, másfelől az, hogy az összefonódás versenyhatásait pontosabban lehessen értékelni. Bővül a versenyhatóság mozgástere, ugyanakkor nehezebb is lesz a dolga. Napjainkban a fúzió engedélyezésénél elsősorban azt veszik górcső alá, hogy az összefonódás létrehoz-e versenyt akadályozó gazdasági erőfölényt, és ezáltal a fogyasztói jólétet befolyásoló áremelkedést vagy sem. Azonban nemcsak az okozhat drágulást, ha az adott piac egyik szereplője domináns pozícióba kerül. Előállhat olyan helyzet is, amikor erőfölény ugyan nincs, a verseny mégis gyengül. Ezért az új szabályozás a verseny vizsgálatára helyezi a hangsúlyt. A versenyhatóság azt nézi majd, hogy az összefonódás hátrányosan hat-e a versenyre, azt menynyire fogja vissza. Számottevő csökkenés esetén a fúzió megtiltható. Ugyanakkor továbbra is engedélyezhetők azok az összefonódások, amelyek ugyan erőfölényes helyzetet teremtenek, de azt ellensúlyozza a javuló hatékonyság. A GVH – az esetleges káros hatások kivédésére – változatlanul kötelezettségekhez, feltételekhez kötheti a fúziót.
Drágul majd az engedélyezés, amelynek díja egyébként 2001 óta nem változott. Az egyszerűbb ügyekben a mostani kétmillió forint helyett négyet kell fizetni, míg a bonyolultabb – úgynevezett második fázisú eljárást is megkövetelő – esetekben a tízmilliós eljárási díj tizenhatmillióra nő. Az emelkedésben közrejátszik az is, hogy az alaposabb közgazdasági elemzés nagyobb szerepet kap, és az egyre gyakoribb piackutatás is többe kerül.
A versenyhatóság csak ritkán tilt meg fúziót, az engedélykérés elmulasztását viszont számon kéri és bünteti. A cégek a hanyagságért nagyobb árat fizetnek majd, hiszen a bírság a jelenlegi napi ötvenezer forint helyett kétszázezer lesz. Ez az összeg sem változott nyolc éve, és vélhetően arra ösztönzi az érintetteket, hogy jobban odafigyeljenek a fúzióval járó kötelezettségekre – mondta Bodócsi András.
Jóllehet a szabályozás szigorúbb lesz a korábbinál, az eddigi uniós tapasztalatok alapján a vállalatoknak nemigen kell tartaniuk attól, hogy Magyarországon gyakoribbá válik a tiltó versenyhivatali döntés, mint manapság – vélekedett Fejes Gábor ügyvéd, az Oppenheim Ügyvédi Iroda munkatársa, versenyjogi szakértő. Utalt arra, hogy az unióban már ötödik éve alkalmazzák ezt a módszert, ám eddig mindössze egy osztrák távközlési összefonódásnak nem adott zöld utat az illetékes versenyhatóság.
Az engedélyezési eljárási díj felemelését nagy vita előzte meg, mert az – a nemzetközi gyakorlatra is figyelemmel – eddig sem volt olcsó. Több uniós tagállamban – és például az Európai Bizottság előtti fúziós ügyekben – nem is kell fizetni. Ennek tükrében az emelés bizony jelentős teher a cégeknek, amelyek különösen most, a válság időszakában nagy fúziós kényszernek vannak kitéve, sokuk csak ezúton menekülhet meg a felszámolástól – mondta Fejes Gábor. A mulasztási bírság növelését viszont elfogadhatónak tartja. Szerinte a magasabb összeg jobban visszatarthatja a vállalkozásokat a rosszhiszeműen végrehajtott fúzióktól. KK
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.