BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

A németeknek még mindig csak a remény jut, ha Európa ipara meg is mozdult – és Közép-Európában ők szabják a trendet

Három év után 50 pont fölött a BMI. A feldolgozóipar teljesítménye az eurózónában és Németországban is javul.

Először bővült augusztusban a feldolgozóipar aktivitása az euróövezetben 2022 közepe óta a belföldi kereslet és termelés fellendülésének köszönhetően, ami optimizmust kelt a jövőbeli termeléssel kapcsolatban. Különösen jó hír, hogy Németországban a teljesítmény 38 hónapos csúcsra ugrott.

feldolgozóipar
A spanyol és a görög feldolgozóipar teljesített a legjobban az eurózónából augusztusban / Fotó: AFP

A HCOB euróövezeti feldolgozóipari beszerzésimenedzser-indexe (BMI) augusztusban több mint hároméves csúcsra, 50,7 pontra emelkedett a júliusi 49,8-ról, vagyis átjutott a növekedést a zsugorodástól elválasztó 50 pontos határértéken. Magasabb lett az előzetes, 50,5 pontos becslésnél is.

A gyári termelés növekedésének ez a legmagasabb szintje 2022 márciusa óta, a kereslet kulcsfontosságú mérőszámát jelentő új megrendelések pedig közel három és fél éve a legerősebb ütemben bővültek. Cyrus de la Rubia, a Hamburg Commercial Bank vezető közgazdásza szerint ez utóbbi 

reményt ad a fenntartható fellendülésre.

„A belföldi megrendelések nőttek, és ellensúlyozzák a külföldi kereslet gyengülését. Valójában az amerikai vámok elleni legjobb ellenszer a belföldi kereslet erősítése lehet... Sokan arra számítanak, hogy 12 hónap múlva többet fognak termelni, mint ma” – értékelt az S&P Global gazdaságkutató intézet közleménye szerint.

Az EU és az Egyesült Államok július végén kötött keretkereskedelmi megállapodást, de eddig csak a 15 százalékos alapvámot vezették be.

A görög és spanyol feldolgozóipar az élen

Az euróövezet országai közül 

  • Görögország 
  • és Spanyolország 

áll a legjobban 54,5, illetve 54,3 pontos BMI-vel. Franciaország és Olaszország 50 pont fölé jutott, mindkét ország BMI-je 50,4 pont lett a júliusi 48,2, illetve 49,8 után.

német autóipar
Javul a helyzet Németországban / Fotó: AFP

Jó – illetve, pontosabb megfogalmazásban, a korábbiaknál jobb hír érkezett Európa legnagyobb gazdaságából, Németországból is, ahol feldolgozóipari aktivitás 49,8-ra emelkedett, ami csak egy hajszállal marad el az 50 pontos értéktől. A júliusi BMI 49,1 pont volt. Tudni kell azonban: ami 50 alatt van, az még mindig nem élénkülést jelent.

A Reuters tudósítása szerint a növekedést elsősorban az új megrendelések és a kibocsátás hajtotta; előbbi egymás követő harmadik hónapban javul. Az exporteladások azonban némileg visszaestek.

A viszonylagos javulás reményt ad a német gazdaságnak, amely a múlt negyedévben 0,3 százalékkal zsugorodott, többek közt a legfontosabb kereskedelmi partnere, az Egyesült Államok lassuló kereslete miatt.

Tudjuk azonban: folytatódnak a munkahely-csökkentések Németországban.

Közép-Európa 50 pont alatt

Az euróövezetbeli gyártók optimizmust fejeztek ki a következő évre vonatkozóan, bár a hangulat nagyrészt változatlan maradt júliushoz képest. A termelői által árak kissé csökkentek, annak ellenére, hogy a ráfordítási költségek kismértékben emelkedtek.

Polish Factory Five-fold Increase In Ammunition Production
Közép-Európa 50 pont alatt / Fotó: NurPhoto via AFP

Ami a közép-európai országokat illeti, Lengyelországból szintén javulást mutat az S&P Global feldolgozóipari BMI-je: az index a júliusi 45,9 pontról 46,6 pontra emelkedett, ami még mindig messze van az 50 ponttól.

Csehországban viszont a többiekkel ellentéte a trend, a BMI 49,4 pontra esett vissza az előző havi 49,7 pontról; az elemzők azt várták, hogy az index eléri az 50 pontot.

A magyar feldolgozóipar augusztusban ismét a kifulladás jeleit mutatja, visszaesett 50 pont alá.

Trump Ázsiában csak a legnagyobbakat nem tudta hátrébb parancsolni
Vannak üdítő kivételek, de a BMI-trend egyértelmű. Az ázsiai feldolgozóipar nehéz közeljövő elé néz az amerikai vámok miatt.

 

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.