Az újraegyesítés óta soha nem látott magasságba szöktek az újautó-eladások márciusban Németországban. A súlyos gazdasági válság közepette cseppet sem magától értetődő 40 százalékos növekedés magyarázata az, hogy még az előzetes várakozásoknál is sokkal sikeresebbnek bizonyult a roncsautó-prémium, amely január 27-től igényelhető. Ennek értelmében a legalább tízéves régi személygépkocsijukat újra cserélők 2500 eurós állami támogatást kapnak.
A szövetségi kormány eredetileg 1,5 milliárd eurót különített el erre a támogatásra, ez 600 ezer autó cseréjére lett volna elég. A kabinet márciusban a keretösszeg megduplázásáról és az akció december végéig történő meghoszszabbításáról határozott. Az on-line eljárásrend bevezetése azonban a kérelmek robbanásszerű növekedéséhez vezetett: az igénylések száma a múlt héten már átlépte az 1,1 milliót. A kabinet ezért most a támogatási összeg fokozatos csökkentését fontolgatja, vélhetően júniustól kezdve.
A roncsautó-prémium más országokban is hamar népszerű lett. Szlovákiában a kormány eredetileg 33,2 millió eurót szánt arra, hogy a tízévesnél öregebb gépkocsijukat lecserélők 1000 eurós állami támogatást kapjanak. Ha azonban az újautó-forgalmazók is adtak 500 euró kedvezményt, akkor az állami támogatás már 1500 euróra kúszott fel. Mindezt legfeljebb 25 ezer euróba kerülő autóknál lehetett érvényesíteni. A március 9-től igényelhető támogatás kerete azonban már március
26-ra elfogyott a hatalmas érdeklődés miatt. A folytatásról a múlt héten döntött a kormány, s a
„második kör” éppen tegnap indult: már az első órákban több mint 2500 járművet adtak le a roncs-telepeken. Ezúttal azonban csak 1000 euró a támogatás, ezt ugyanekkora árkedvezménnyel kell kiegészítenie az új gépkocsit értékesítő cégnek.
Ausztriában április 1-jétől vezették be a roncsprémiumot, s már az első napon valóságos rohamot tapasztaltak az autókereskedésekben. A „sógoroknál” az állam 750 eurót ad a legalább 13 éves autót lecserélőknek, ezt a kereskedőnek ugyanekkora összeggel kell megfejelnie. A kabinet 30 ezer gépkocsi cseréjével számol, és úgy tervezte, év végéig tart az akció, de nem lehet kizárni, hogy a hatalmas érdeklődés miatt jóval hamarabb be kell fejezni.
Olaszországban nemcsak a személyautókra, de 500 euró értékben a motorkerékpárokra is bevezették a roncsprémiumot. A forgalmazók szerint ez állhat annak hátterében, hogy márciusban 7,8 százalékkal nőtt a motoreladások száma. A személygépkocsi-cseréhez 1500 eurós állami támogatást lehet kapni, ennek köszönhetően márciusban – 14 hónap óta először – nőtt az újautó-eladások száma.
A roncsautó-prémium ennek dacára is erősen vitatott. Sokak szerint nem méltányos, hogy az adófizetők pénzét az új gépkocsit vásárolni tudó kevesekhez csoportosítják át. A nagy értékű háztartási gépek gyártói sem örülnek, mert ha az emberek új autót vesznek, akkor kevesebb pénzük marad például a családi ház kazánjának lecserélésére. Nem elhanyagolható a használtautó-kereskedők vesztesége sem, ami a használt járművek árának eséséből adódik. Mások arra mutatnak rá, hogy ha leáll a roncsprémium, még nagyobb is lehet majd az eladások visszaesése, mint ha be sem vezették volna a támogatást. Nem mindenki ért egyet az akciók állítólagos környezetbarát hatásával sem. A legtöbb esetben ugyan kisebb fogyasztású, korszerű járműre cserélik a régi benzinfaló csotrogányokat, ám az új járművek legyártásának folyamata során kibocsátott nagy mennyiségű szén-dioxidot is figyelembe kell venni – figyelmeztetnek a kritikusok.
Magyarországon a roncsautó-prémium bevezetése az államháztartás súlyos helyzete miatt komolyan nem került napirendre. VG
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.