BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Merre forduljon az unió?

Ha lesz egyszer budapesti stratégia az Európai Unióban, akkor arra kell vigyázni a megalkotásakor, hogy ne akarjunk egyszerre túl sokat markolni – ajánlja a 2011-es magyar EU-elnökséget előkészítők figyelmébe Indhira Santos, a brüsszeli Bruegel kutatóintézet szakértője. Santos a GKI Gazdaságkutató Zrt. által szervezett tegnapi budapesti konferencia szünetében nyilatkozott lapunknak. Szerinte három fő területre kellene összpontosítani a gazdasági növekedés és a foglalkoztatás előmozdítását uniós szinten összefogó lisszaboni stratégia hamarosan esedékessé váló megújítása során. Ez pedig a kutatás-fejlesztés, a foglalkoztatás és a klímavédelem. „Közös agrárpolitika helyett inkább közös kutatási politikára lenne szüksége az uniónak” – véli Santos.

Az unió 2000-ben indította útjára a lisszaboni stratégiát, amely eredetileg azt tűzte célul, hogy 2010-re az EU legyen a világ legdinamikusabb és legversenyképesebb tudásalapú gazdasága. A tegnapi konferencia szinte minden felszólalója egyetértett azonban azzal, hogy ez elhibázott kezdeményezés volt. Az unió túlságosan nagy célt tűzött maga elé ezzel, sokkal okosabb lenne, ha csupán néhány területre koncentrálna – közölte Santos. A stratégia anélkül fogalmazott meg ambiciózus célokat, hogy megfelelő eszközöket rendelt volna az elérésükhöz – tette hozzá Vértes András, a szervező GKI elnöke.

A végrehajtás is gyenge volt: nagyon kevés pénzt különítettek el rá a közös költségvetésben, s nem tették a stratégiát a nyilvánosság számára könnyen „fogyaszthatóvá” (nem állítottak fel például a Világgazdasági Fórum évenként publikált versenyképességi ranglistájához hasonló listát), nem ellenőrizték a kormányok tevékenységét a stratégia megvalósítását illetően. Így csekély is lett a stratégia uniós szintű hozzáadott értéke: nem született európai szintű k+f politika, és az európai egyetemek nem léptek előre a világranglistákon.

A 2000-es portugál elnökség alatt elfogadott lisszaboni stratégia megújítása a korábbi elképzelések szerint éppen a 2011-es magyar EU-elnökség alatt lett volna esedékes. Ezért felmerült, hogy az utódot esetleg budapesti stratégiának lehetne nevezni. Ennek esélye azonban a közelmúltban sokat csökkent (VG, május 20., 5. oldal). A tagállamok ugyanis a márciusi állam- és kormányfői EU-csúcson arra kérték az Európai Bizottságot, hogy még az idén terjessze elő első javaslatát a stratégia megújítására. A bizottság pedig azt szeretné, ha 2010 márciusában, a spanyol elnökség idején meg is születne a megállapodás erről, a magyar elnökség idején pedig már az új stratégia gyakorlati megvalósítása indulna el.

Ellenérzéseit fogalmazta meg azonban a tegnapi konferencián ezzel a menetrenddel kapcsolatban Iván Gábor, a Külügyminisztérium szakállamtitkára. Szerinte alapvető, hogy az új stratégia megalkotása során meghallgassák és beépítsék a szociális partnerek és a tagállamok véleményét is. Ehhez pedig túl rövidnek tűnik a 2009 vége és 2010 márciusa közötti periódus. „Az időzítés túlságosan ambiciózus, meg kellene várni, mi lesz a válság kimenetele, nehogy úgy járjunk, hogy kialakítunk egy új stratégiát, amelyet aztán már egy év múlva meghalad az élet” – közölte Iván Gábor.

Más oldalról fogalmazott meg kritikát Iain Begg, a London School of Economics professzora. Szerinte a jelenlegi válság nyilvánvalóvá tette az EU és a lisszaboni stratégia korlátait. A közös költségvetésről kiderült, hogy teljesen irreleváns, a felülvizsgálatáról szóló vita mégis partvonalra került, sőt megállt. Gyenge az intézményi alap, a valódi hatalom továbbra is a nemzetállamoknál van, az Európai Bizottságról pedig kiderült, hogy képtelen a vezetésre, ehelyett céltalan és értelmetlen állami támogatási vitákra koncentrál.

Elemzők szerint az egyik legnagyobb vitatéma a stratégia megújítása során az lesz, hogy adjon-e az EU több pénzt a gazdasági növekedés gyorsítására és a foglalkoztatási helyzet javítására. Ha igen, akkor ezt vélhetően vagy a közös agrárpolitikától, vagy az elmaradott régiók felzárkóztatását szolgáló kohéziós politikától kell elvenni. Magyarország utóbbi kettőnek nagy haszonélvezője, így egy ilyen változtatásnak vélhetően vesztese lenne. A konferencián Iván Gábor úgy fogalmazott, hogy hazánk nem tartaná helyesnek, ha az uniós költségvetés támogatásait olyan területekre csoportosítanák át, ahol nincs is közös uniós szakpolitika. VG

Rövid távon

Ma senki nem törődik a szerkezeti reformokkal, mindenki csak a válságból kivezető utat keresi, rövid távú szemlélettel – panaszolta a konferencián Hans Martens, az EPC brüsszeli kutatóintézet vezérigazgatója.

Szerinte a lisszaboni stratégia egyik legnagyobb hibája az volt, hogy nem határozott meg célokat a közszféra teljesítményének, hatékonyságának javítására.

Szerinte a lisszaboni stratégia egyik legnagyobb hibája az volt, hogy nem határozott meg célokat a közszféra teljesítményének, hatékonyságának javítására.-->

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.