BUX 42,775.76
+2.07%
BUMIX 3,975.88
+0.39%
CETOP20 1,960.74
0.00%
OTP 10,760
+1.70%
KPACK 3,100
0.00%
0.00%
-4.76%
+0.85%
0.00%
ZWACK 17,450
-0.29%
0.00%
ANY 1,640
0.00%
RABA 1,165
0.00%
+3.56%
+0.37%
+0.62%
-0.46%
-0.10%
+5.88%
-0.49%
0.00%
+4.21%
OTT1 149.2
0.00%
+2.54%
MOL 2,882
+1.69%
0.00%
ALTEO 2,400
+0.42%
0.00%
+2.82%
EHEP 1,500
-8.81%
-0.70%
-0.76%
MKB 1,972
0.00%
0.00%
+2.81%
0.00%
0.00%
SunDell 42,000
0.00%
+0.48%
0.00%
-0.38%
0.00%
+0.31%
+5.36%
GOPD 9,020
0.00%
OXOTH 3,740
+1.08%
+5.91%
NAP 1,228
+0.16%
+22.22%
+0.48%
Forrás
RND Solutions
Magyar gazdaság

Döcög a fuvarozók szekere

Tavaly a gazdasági teljesítménnyel párhuzamosan a szállítási igények is visszaestek: a szállított áruk tömege 12, az árutonna-kilométerben mért teljesítmény 6 százalékkal esett vissza az előző évihez képest - közölte a Központi Statisztikai Hivatal (KSH) csütörtökön az MTI-vel.

A nemzetközi áruszállítás volumene 13, a belföldié 11 százalékkal esett vissza. Az áruszállítás árutonna-kilométerben mért teljesítménye mindkét viszonylatban 6 százalékkal csökkent.

A szállított áruk tömege és az árutonna-kilométerben mért szállítási teljesítmények éves szinten valamennyi szállítási alágazatban csökkentek, ugyanakkor a tavalyi utolsó negyedévben a közúti és a csővezetékes ágazatban meghaladták az egy évvel korábbit.

Az árutömeg 76 százalékát közúton, 14 százalékát vasúton szállították. Az árutonna-kilométerben mért 50,1 milliárdos összteljesítmény legnagyobb hányadát - 70 százalékát - kitevő közúti áruszállítás 11 százalékkal maradt el a 2008-as szinttől, míg az együttesen 14 százalékot kitevő csővezetékes és belvízi szállításban 7, illetve 19 százalékos csökkenés mutatkozott.

A közúti áruszállítás alacsonyabb volumene a belföldi szállítás 13 százalékos visszaesésére vezethető vissza, mivel nemzetközi viszonylatban 5 százalékkal nagyobb tömegű árut szállítottak, mint 2008-ban.

Belföldi viszonylatban az árutonna-kilométerben mért teljesítmény 7 százalékkal csökkent, nemzetközi relációban viszont 2 százalékos növekedés mutatkozott.

A vasúti áruszállítás forgalma 18, összteljesítménye pedig 22 százalékkal csökkent az előző évhez képest. 2009-ben a belföldi vasúti szállítás volumene 11 százalékkal nőtt ugyan, de teljesítménye 3 százalékkal csökkent. A nemzetközi szállítási volumen és teljesítmény 26, illetve 25 százalékos visszaesés mutatott.

A belvízi áruszállításban a magyar lobogó alatt hajózó járművek részesedése az összes szállított áruból 11, az összteljesítményből 10 százalék. A légi áruszállításban Budapest-Ferihegy repülőtér összes áruforgalma 54,4 ezer tonna volt, 13 százalékkal alacsonyabb, mint egy évvel korábban.

A helyközi személyszállításban mind az utasforgalom, mind az utaskilométerben mért teljesítmény 5 százalékkal csökkent. A belföldi távolsági személyszállítás terén - a szállított utasok számát tekintve - az autóbusz-forgalom 77 százalékos súlya a meghatározó. A nemzetközi szállításban 59 százalékos részesedésével a légi közlekedésé a vezető szerep, a vasút 26, az autóbusz 15 százalékos hányadot képvisel.

A helyi személyszállításban az utasok száma 5, az utaskilométerben mért teljesítménye pedig 6 százalékkal csökkent az előző évihez képest.

Budapest-Ferihegy repülőtér 68 országgal lebonyolított utasforgalma 8,1 millió fő volt, ez 4 százalékos csökkenést jelent 2008-hoz képest. Ezt az utasforgalmat a repülőtér összesen 110 ezer, az előző évinél 7 százalékkal kevesebb járattal realizálta.

2009. december 31-én a közúti gépjárművek állománya 3,6 millió volt, ebből 3 millió személygépkocsi. Tavaly több járművet vontak ki a forgalomból, mint amennyit üzembe helyeztek, legutóbb 11 éve csökkent a gépjárművek száma. A 2009-ben az első alkalommal forgalomba helyezett személygépkocsik száma 76 ezer volt, 57 százalékkal kevesebb, mint az előző évben.
 

Értesüljön a gazdasági hírekről első kézből! Iratkozzon fel hírlevelünkre!
Kapcsolódó cikkek