BUX 41,779.48
+0.74%
BUMIX 3,950.99
+1.32%
CETOP20 1,976.81
+0.33%
OTP 9,904
-3.75%
KPACK 3,100
0.00%
0.00%
0.00%
+1.14%
-0.61%
ZWACK 17,050
0.00%
0.00%
ANY 1,620
+1.25%
RABA 1,180
+2.16%
-4.29%
-0.24%
+6.16%
-0.92%
OPUS 188.8
+2.61%
+11.11%
-0.74%
0.00%
+2.74%
OTT1 149.2
0.00%
+3.54%
MOL 2,700
-0.59%
0.00%
ALTEO 2,390
+1.70%
-9.09%
+0.40%
EHEP 1,590
+4.95%
0.00%
+0.64%
MKB 1,972
0.00%
0.00%
-1.20%
0.00%
0.00%
SunDell 41,600
0.00%
-0.47%
0.00%
+1.48%
+5.71%
+4.38%
+2.48%
GOPD 12,700
0.00%
OXOTH 3,740
0.00%
+4.09%
NAP 1,190
+1.54%
0.00%
0.00%
Forrás
RND Solutions
Magyar gazdaság

Miért káros, ahogy a kormány belenyúlt a gázárba?

Politikai döntés született az április 1-jétől hatályos, egyetemes piaci gázárról: átlagosan 10,1 százalékos lesz a drágulás. A kormány elégedett, mert az ár kisebb lett az eredetileg indokoltnál, az MSZP és a Fidesz viszont semekkora emelést sem tart elfogadhatónak.

A gázárak rendezése mellett a következő kormányra marad a gázártámogatás megszüntetése is. A hazai lakossági gázárak a legmagasabbak közé tartoznak a térségben. Tegnap sokkolta Európát az a később cáfolt bejelentés, miszerint négy évet csúszhat a nagyobb gázbiztonságot és talán olcsóbb gázt is ígérő, uniós támogatású Nabucco gázprojekt.

A kormány úgy módosította az egyetemes piaci gázárképzés szabályait március 15-i rendeletében, hogy most, vagyis az április 1-jétől hatályos gázáremelés – s kiváltképp a választások – előtt hasson minden olyan elem, ami lefelé kényszeríti a gáz árát. A drágító hatások majd később, az új kormány alatt jelentkeznek.

Az új kormány feje fájhat majd amiatt is, hogy április 1-je helyett csak három hónappal később szűnik meg a gázártámogatás. Az átlagos áremelés mértéke 10,1 százalékos, a növekedés fogyasztói csoportonként 9,5–12,0 százalék közötti a Magyar Energia Hivatal (MEH) közleménye szerint. Ezen belül a lakosság számára átlagosan 9,5 százalékkal lesz drágább a gáz, mint január 1-jétől.

Mindebből saját közleményében azt domborította ki a kormány, hogy intézkedése nyomán az emelés 8 százalékkal lett kisebb a korábban vártnál. Hozzátesszük, csak 6-7 százalékkal, ugyanis a MEH a március 15. előtti érvényes árképzés alapján 16-17 százalékos drágulást valószínűsített. A lapunk által megkérdezett szakértők szerint komoly hátulütői is vannak annak a technikának, amellyel a kormány belenyúlt a gázárképzésbe.

Azt mondják, hogy például a tárolói gázkészletek teljes körű elszámolásának új módja elvonja a tárolói optimalizációs lehetőségeket. Ez rontja a szolgáltatók működésének gazdaságosságát, csökkenti gázkészletezési hajlandóságát, mindez pedig árt az ellátásbiztonságnak. A megoldás mellesleg egyben beavatkozás a benchmarkalapon létrehozott gázármodellbe is.

Problémás az is, hogy a tárolóba besajtolható, illetve onnan kivehető, úgynevezett mobil gáz árának meghatározásakor az eddiginél gyorsabban érvényesülnek a makrogazdasági hatások. Igaz, hogy ez április 1-jétől lefelé nyomja az árat – ez volt a cél –, ám ha romlik a makrogazdasági környezet, gyorsabban röpíti majd fölfelé, mint amit a korábbi képlet diktálna.

A cikk teljes terjedelmében csak előfizetőink számára elérhető. A cikket - az összes mai cikkel együtt - egy emelt díjú SMS elküldésével olvashatja el.

Értesüljön a gazdasági hírekről első kézből! Iratkozzon fel hírlevelünkre!
Kapcsolódó cikkek