Magyar gazdaság

Kik lesznek az új adórendszer nyertesei?

Három feltételnek kell teljesülnie ahhoz, hogy a kormány szándéka szerint beinduljon a gazdasági növekedés és tartható legyen az államháztartási hiány - véli Torma Levente, a DLA Piper nemzetközi jogi iroda adószakértője.

A kormány által bevezetett válságadók az előző kormány által bevezetett válságadókhoz (bankadó, robin-hood adó) képest az mértékében és céljában különbözik. Az új válságadók magasabb költségvetési bevételt jelenthetnek és jórészt az egyéb adónemek csökkentésének finanszírozási forrását képezik. Ezáltal a válságadóba bevont adózói kör segítségével a gazdaság olyan lökést kaphat az adórendszer versenyképesebbé tételén keresztül, az egyéb adóterhek csökkenése miatt, amelytől gyorsabb növekedést mutató pályára állhat.

Íme a második akcióterv!
 
Az adócsomag azt a célt tűzi ki, hogy a egyik gátját képező magas élőmunkát terhelő adók, illetve 2013-tól a társasági adókulcs csökkentésével tegye versenyképesebbé a magyar gazdaságot úgy, hogy a költségvetés EU és IMF által elvárt egyensúlya ne sérüljön. E kettős célt úgy kívánja elérni, hogy a személyi jövedelemadó terhelést kisebb mértékben 2011-től, majd a társasági és személyi jövedelemadót középtávon tovább csökkenti. Az adócsökkentés rövid távú forrását az újonnan bevezetett válságadók képezik. A válságadókat előreláthatólag addig kell fizetni, amíg a jövőben megvalósítandó államháztartási költségcsökkentés és az adócsökkentéstől várt gazdasági növekedés miatt beszedett többletadó hatására a válságadók nélkül a költségvetés megint egyensúlyi állapotba kerül.

Az adórendszer változásairól minden egy helyen itt olvasható!
 
A kormányzati cél eléréséhez három fő feltételnek kell teljesülnie: a gazdasági növekedésnek, az államháztartás költségeinek csökkentésének, melyhez szükséges az állami ellátórendszerek átalakítása, és a válságadók sikeres beszedésének.
 
A válságadók beszedésével kapcsolatban felmerülhet annak a kockázata, hogy az adóval érintett egyes (különösen a tőzsdei) cégek a részvényeseik nyomására vitathatják a válságadók létjogosultságát. Az adó következtében ugyanis csökken e részvényesek osztalékalapja és így az elvárt hozam. Az új adók bevezetését például alkotmányossági (arányos közteherviselés), vagy közösségi jogi (például azzal, hogy a különadót nem, vagy csak kisebb mértékben fizetők állami támogatásban részesülnek) alapon lehet vitatni. Mások megpróbálhatnak részben, vagy egészben kibújni az adó alól (például a társaság darabolásával úgy, hogy az egyes egységek ne legyenek kapcsolt vállalkozások, a tevékenységi kör megváltoztatásával, vagy egyes nem adóköteles tevékenységek kiszervezésével, esetleg a magyarországi letelepedési forma újragondolásával).
 
A kiskereskedők tekintetében előnyben részesülnek azok, akik franchise vagy más hasonló rendszerben működnek; az áruházlánc nem rendelkezik többségi befolyással az egyes külön cégben lévő áruházakban, csak franchise, vagy más hasonló díjat szed az egyes üzleteket magába foglaló független társaságoktól. Előnyben lehetnek a külföldi online áruházak is. Az adóteher csökkentése az adott vállalatcsoport üzleti modelljének átalakításával is járhat ami adott esetben nem kívánt, vagy túl költséges megoldás.

Ha az érintett cégek sikerrel csökkentik válságadó terhelésüket, akkor veszélybe kerülhet az adócsökkentés finanszírozásának és ezzel a gazdaság versenyképessé tételének egyik pillére.

válságadó költségvetési bevétel adócsökkentés társasági adó szeméji jövedelemadó szja költségvetés
Kapcsolódó cikkek