Magyar gazdaság

Százmilliókat spórolnak a béreken

Mintegy 670 millió forint bér- és járulékköltséget takaríthat meg Budapest évente, ha minden tisztán fővárosi tulajdonú cégben sikerül csökkenteni a fizetéseket. A legtöbben ezt már megtették, még mintegy negyven ember összesen 130 millió forintos éves fizetése kérdéses.

A nem 100 százalékban fővárosi tulajdonú cégek vezetőinek bérezése általában magasabb, de e vállalatok bérpolitikájára a városvezetésnek nincs közvetlen ráhatása. Nem véletlen, hogy Tarlós István főpolgármester vizsgáltatja ezen cégek privatizációs szerződéseit – mondták el az önkormányzat sajtóosztályán.

A BKV-nál a munkaszerződések újratárgyalása jelenleg is folyik, a kérés az, minden vezető fogadja el Budapest új bérpolitikai irányelveit, aki szeretne a cégnél maradni – vázolta a helyzetet lapunk kérdésére Vitézy Dávid, a Budapesti Közlekedési Központ (BKK) vezérigazgatója. Ez csak azokra vonatkozik, akik már 2010. október 27-e előtt is a társaságnál dolgoztak. Ekkor fogadta ugyanis el a Fővárosi Közgyűlés a hivatkozott irányelveket, s azokat, akiket később alkalmaztak, már az akkor meghatározott alapján fizetik. A BKK alá tartozó cégeknél mintegy negyven olyan vezető van, akivel újra kell tárgyalni a szerződését, Vitézy tájékoztatása szerint ez összesen 150 millió forint körüli éves megtakarítást jelent a fővárosnak, vagyis 30 százalék körüli járulékkal számolva Kocsis István BKV-vezérigazgatón kívül a többi vezetőnek átlagosan körülbelül 210 ezer forinttal csökken a havi bére.

Kocsis volt az első, akinek a szerződését módosították, így most a korábbinál havi másfél millióval keres kevesebbet. Ez a változás ugyan még nem lépett életbe, de Vitézy szerint erre napokon belül sor kerül, és a többi szerződésmódosítás is megtörténik legkésőbb a tavasszal. Ezt növeli meg évi 96 millióval Klados Gusztáv, a 4-es metróért felelős DBR Projekt Igazgatóság vezetőjének távozása. Klados január végén bontott szerződést, addig havi nyolcmilliós bérével ő volt a fővárosi cégek legjobban fizetett dolgozója, feladatait most ideiglenesen Kocsis vette át – ingyen.

Ennél lejjebb már nem lehet vinni a béreket – kommentálta a fizetéscsökkentést Szűcs Annamária, a Budapesti Városüzemeltetési Központ (BVK) szóvivője. A közlekedésügyeket leszámítva szinte minden fővárosi tulajdonú vállalatot felügyelő mamutcégnél megtörténtek a szerződésmódosítások. Az együttes spórolás nagyobb, mint a közlekedési vállalatnál: mint Szűcs Annamária a Világgazdaságnak elmondta, éves szinten 420 millió forintot lehetett így megtakarítani, vagyis havonta 35 millióval csökkentek a fizetések. A BKV-tól eltérően itt részletes adatokat a korábbi vezetők személyiségi jogaira hivatkozva nem közöltek, ám a szóvivő anynyit elmondott: a megspórolt összeg legnagyobb része a Fővárosi Közterület-fenntartó Zrt.-től és a Főtáv Zrt.-től jött.

Nem lesz gyors

Tarlós István főpolgármester a héten jelentette be, hogy négy budapesti kórház vezetői posztjára is pályázatot írnak ki, ez is jó út lehet a bérköltségek csökkentéséhez. Azt minden, lapunk által megkérdezett illetékes elmondta, hasonló lépéseket a közeljövőben saját cégüknél nem terveznek, de amikor a mostani vezetők munkaszerződése lejár, az új pályázatoknak feltétele lesz, hogy alkalmazkodjanak a bérpolitikai irányelvekhez.




A cél az, hogy Budapest kasszájából finanszírozható legyen a vezetők fizetése, mégse maradjon el annyira a versenypiaci bérektől, hogy egy tapasztalt jogász vagy pénzügyes emiatt ne válassza a fővárosi munkát – mondta el Vitézy Dávid. Pedig a budapesti cégvezetők még így is alulfizetettek az állami vagy vegyes tulajdonú vállalatok irányí-tóihoz képest.

A fővárosi bérpolitikai irányelvek hat kategóriát állapítanak meg, a legmagasabb fizetési osztályba három ember tartozik: Vitézy, Kocsis István, valamint László György, a BVK vezérigazgatója. Az ő havi alapbérüket 1,6 millió forintban maximálták, s 1,3 milliónál többet is csak nyolcan kaphatnak havonta a fővárostól. -->

Kocsis istván BKV BKK fizetés
Kapcsolódó cikkek