Három egymást követő kamatemelés után tegnap változatlanul hagyta az irányadó kamatlábat a Magyar Nemzeti Bank monetáris tanácsa (MT). A tanács két javaslatot tárgyalt, egy tartásra és egy 25 bázispontos csökkentésre vonatkozót, túlnyomó többséggel a tartásra szavaztak a tagok – mondta el a kamatdöntést követő sajtótájékoztatón Simor András MNB-elnök. A döntés egybevág az elemzők előzetes várakozásával, miután már januárban is csak egy tanácstagon múlt, hogy emeltek. A Reuters múlt heti felmérése alapján az év végéig hasonló kamatszintre lehet számítani.
Az infláció kellemes meglepetést okozott januárban, a maginfláció is kedvezőbben alakult a jegybanki várakozásoknál – világította meg a döntés hátterét Simor. A piaci szolgáltatások alacsony drágulási ütemét is kiemelte mint kedvező hírt. A bérek is alacsonyabb dinamikával növekedtek, ez a rendszeres bérekre is érvényes. Nincs számottevő inflációs nyomás a belföldi összetevők felől. A jövőben az a kérdés, hogy a korlátozott belső kereslet vagy az olajárak emelkedése lesz-e az uralkodó tényező, amelyben a várakozásoknak lesz döntő szerepe. Ezek a korábbi tapasztalatok alapján nem a 3 százalékos cél körül horgonyoztak le – mondta el a jegybankelnök.
Ugyancsak tegnap fogadta el a parlament a jegybanktörvény módosítását, amelyben az MT külsős tagjainak kinevezését vonják a parlament hatáskörébe. A lépést azzal indokolják, hogy a monetáris tanács MNB-elnökén és alelnökein kívüli tagjai esetében a különböző szempontok átfogó mérlegelése, ennek révén a döntések megalapozottsága tovább javuljon. Hozzáteszik: ez közeledést jelent az Európai Unió gyakorlata felé, mivel, ahol még van önálló monetáris politika, a parlament számos esetben fontos szerepet játszik az azt irányító testületek tagjainak kiválasztásában. Példaként megemlítik Bulgáriát, Lengyelországot, Lettországot, Litvániát, Romániát és Svédországot.
Nem szolgálja a gazdaság érdekeit a módosítás – ez volt Király Júlia MNB-alelnök fő mondanivalója, amikor az Országgyűlés gazdasági és informatikai bizottsága a törvénymódosítás tárgyalásakor meghallgatta. Legutóbb a Gyurcsány-kormány próbált befolyást szerezni a monetáris testületben, amikor 2004-ben tizenegy főre duzzasztották a létszámát, azonban ezzel nem sikerült egységes frontot kialakítani a tanácson belül.
Simor károsnak nevezte a tegnapi sajtótájékoztatón a beavatkozást, mint mondta, már az is csökkenti a jegybank működésének hatékonyságát, ha a piaci szereplők azt gondolják, hogy sérülhet az intézmény függetlensége. A 2007-ben kinevezett elnököt a Fidesz politikusai már kormányra kerülésük előtt is támadták, többször is nyíltan bírálták az általuk túl magasnak tartott alapkamat miatt.
A kormányzat szándékából kiindulva feltehetőleg engedékenyebb, az alacsonyabb alapkamatot preferáló tanáccsal lesz dolgunk, azonban a kamatcsökkentések egyáltalán nem garantáltak – vélekedik Bebesy Dániel, a Budapest Alapkezelő portfóliómenedzsere. A globális nyersanyagár-növekedés, az itthon várható béremelések és az erősödő belső fogyasztás abba az irányba mutatnak, hogy a hazai infláció a monetáris politika számára releváns időhorizonton nem éri el a jegybank háromszázalékos célját – érvel a szakértő. Szintén az alapkamat-csökkentés esélyeit mérsékli, hogy a környező országok már elkezdték vagy tervezik az irányadó rátáik emelését, ami szűkíti a mozgásterünket. Az új tanács ettől függetlenül még kísérletezhet a monetáris enyhítéssel, azonban lehetséges, hogy ez a forintárfolyam és a kamatszint jelentősebb kilengéseivel jár majd együtt – figyelmeztet Bebesy. Egy meggyőző fiskális kiigazító csomag azonban új helyzetet teremthet, jelentősen erősödő forint az irányadó ráta csökkentését is indokolhatná, azonban jelenleg ennek a forgatókönyvnek kisebb esélyt ad az elemző.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.