BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

A tranzitfuvarról még tárgyalnak

Már 95 százalékban készen van az EU–ukrán szabad kereskedelmi megállapodás, a nyitott kérdések között van olyan, amelyben a magyaroknak külön is tárgyalniuk kell. Ha az év végéig el is készül, másfél év kell a jóváhagyásig.


Több kérdés nyitott az Európai Unió és Ukrajna között kötendÕ szabad kereskedelmi megállapodással kapcsolatban, pedig az a cél, hogy év végéig a két fél megkösse az egyezményt. Mint Balás Péter, az Európai Bizottság kereskedelmi fÕigazgató-helyettese elmondta a Világgazdaságnak: ezek között vannak olyanok is, amelyek tisztázására, megoldására egyes tagállamokkal – köztük Magyarországgal – kell kétoldalú alapon megegyeznie Kijevnek. Kiemelte ezek közül a közúti fuvarozás liberalizációját. Ukrajna érdeke az, hogy a szolgáltatásokkal kapcsolatos könnyítéseket egy csomagban vizsgálja. Ilyen könnyítés lenne például egy kvóta a közúti fuvarozók számára.

A magyar és ukrán fél között jelenleg nem zajlanak közvetlen tárgyalások a kérdésben – tudtuk meg az illetékes tárcától. A Nemzeti Fejlesztési Minisztérium lapunk kérdésére azt közölte, hogy a kérdés megvitatására legközelebb az október 24–25-i krakkói Keleti Partnerség közlekedési miniszteri konferencia kínál lehetÕséget, amelyen a tagállamok szakterületi vezetÕi mellett Ukrajna képviselÕi is részt vesznek majd.

Az EU–ukrán szabad kereskedelmi megállapodás tervezetében nyitott kérdések vannak még az energetikában is: az unió a gáztranzitban szerzett kedvezÕtlen tapasztalatai miatt szeretne biztosítékokat kapni Ukrajnától, hogy az ország nem okoz a jövÕben ilyen problémákat – mondta el Balás Péter. Vannak még véglegesítendÕ pontok az exportvámok kérdésében is, mind az agrár-, mind az ipari termékek esetében. Ezek közül a legfontosabbak kereskedelmét egyébként liberalizálják a megállapodásban – sorolta a szakember.

Az EU tagállamai számára a megállapodás további könnyítéseket jelent az Ukrajnával folytatott kereskedelemben, azokhoz képest is, amelyeket az ország 2008-as WTO-tagsága hozott. Az egyezmény bizonyos aszimmetriát persze tartalmaz, hiszen Ukrajna kevésbé versenyképes ország, mint az uniós tagállamok, illetve eleve többlete van a 27-eknek a forgalomban – indokolta a kereskedelmi fÕigazgató-helyettes. Emellett (a WTO-csatlakozás egyik eredményeként) az ukrán piac védelme – elsÕsorban az agrártermékek esetében – alacsonyabb, mint az uniós piacé.

Persze még mindig vannak olyan termékek, amelyek bizonyos fokig érzékenyek az EU tagállamai számára. Ilyenek elsÕsorban egyes mezÕgazdasági alapanyagok. Ezeknél vámkvótákat mÛködtetnek majd, amelyekkel mennyiségi korlátot szabnak meg az Ukrajnából származó behozatal számára.

Ha a tervezett menetrend szerint, még az idén tetÕ alá hozzák a megállapodást, annak hatálybalépésére – az uniós döntéshozatali mechanizmus bonyolultsága miatt – legalább másfél évet várni kell. Igaz, arra már korábban volt példa, hogy az árukereskedelmi kedvezményeket már a hatálybalépés idÕpontja elÕtt elkezdték alkalmazni.

Magyar–ukrán forgalom

A magyar–ukrán forgalom struktúrájában kiemelkedÕen megnÕtt és ismét vezet a „gépek és szállítóeszközök” árucsoport, ez az elektronikai iparban helyreálló kooperációs kapcsolatoknak köszönhetÕ. Figyelemre méltó az élelmiszer-ipari blokk durván 50 százalékos exportnövekedése is.

Behozatalunkban a gépek és berendezések súlya közelíti a hatvan százalékot, a feldolgozott termékeké 21 százalék.



Behozatalunkban a gépek és berendezések súlya közelíti a hatvan százalékot, a feldolgozott termékeké 21 százalék. Fuvarozási kvóták BudapestrÕl nézve A visegrádi országokkal is egyeztetett magyar álláspont szerint a hatályos kétoldalú megállapodások megnyugtatóan rendezik a közúti kapcsolatokat Ukrajnával – tudatta a fejlesztési tárca. A nemzetközi fuvarozási tevékenységben meglévÕ adminisztratív korlátok a két fél közös érdekeinek megfelelÕen, kompromisszum eredményeként alakultak ki.

A magyar fuvarpiacon jelenleg is jelentÕs kapacitás-túlkínálat áll fenn, annak további megnyitása a hazai iparág versenypozícióinak romlását eredményezhetné. Az adminisztratív korlátok teljes és azonnali lebontásának szándéka ezért korai, és nem felel meg a magyar érdekeknek.-->

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.