BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

A magyar vállalkozók többsége még fél nekivágni a nagyvilágnak

A magyar vállalkozók többsége egyelőre még nem él a külföldi tapasztalatszerzés lehetőségével. Ennek magyarázata csak részben az, hogy nincs információjuk róla.

Többnyire az ismeretlen nyelvi és szakmai környezetre, a technikai-technológiai különbségekre hivatkoznak, vagy a tájékoztatás, a segítség hiányára panaszkodnak azok a cégek, amelyek félnek kiterjeszteni üzletüket külföldre. Ugyanakkor már egyre több példa van arra, hogy akik évekig más országokban dolgoztak, most sikeres vállalkozók idehaza.

Közéjük tartozik Nagy Zoltán, a Boutiq’Bar ügyvezetője, aki szíve szerint mindenkit elküldene külföldre „egy kis tapasztalatszerzésre”. A Spanyolországban és Angliában eltöltött öt-öt év olyan tapasztalatokkal és szemlélettel gazdagította, amelyek mind a mai napig hasznára vannak az üzleti életben, a cég fejlesztésében. Azt mondja, ott tanulta meg, hogy egy vállalkozás életére mindössze 20-25százalékos arányban van hatással a termék, többnyire a kiszolgáláson múlik a siker. „Imádni kell a vendégeket, hogy különleges élménnyel, boldogan távozzanak, mert így néhány nap múlva többedmagukkal térnek vissza” – engedett némi bepillantást vállalkozói receptjébe.

Tulajdonostársával, Szakál Pállal 2008 őszén nyitották meg koktélbárjukat, de még másfél évig keresték az irányt. Ennek során a feje tetejére állították a marketinget: a szájhagyományra és a külföldiekre építkeztek, soha nem engedtek be több vendéget, mint amennyit magas színvonalon ki tudnak szolgálni. Így érték el a sikert, azt, hogy az ország legjobb koktélbárjaként tartják számon a vállalkozást. Azt, hogy tavaly a budapesti Boutiq’Bart a koktélbárok globális toplistáján a 43., az európai rangsorban pedig a 21. helyre sorolták.

Szavaiból kiderült: azért jelentkezett a Példakép versenyre, mert saját karrierjével szeretné bizonyítani, hogy mindent meg lehet csinálni. Nem kell hozzá más, mint erős elhatározás és következetes, kemény munka.
Miközben a bartender egyre népszerűbb, a kőfaragó szakma kihalóban lévő mesterség Magyarországon. Ezért is volt nagy szerencséje Varga Attilának, amikor a Kőfaragó és Műkőkészítő Vállalkozók Országos Ipartestülete felajánlott számára egy európai mesterképzési lehetőséget. Ugyanakkor ő is úgy látja, hogy a hazai kkv-szektorban még nincs mérhető pozitív hatása a külföldi tapasztalatszerzésnek.

„Tizenketten indultunk a képzésen, hét országból és hatan fejeztük be; ma én vagyok az európai kőfaragó mester cím egyedüli tulajdonosa Magyarországon” – mondta el. A program keretében bejárta Európát: dolgozott Németországban a kölni dóm restaurálásán, Olaszországban, Szlovéniában, Horvátországban és Svájcban. A diplomáját kimagasló teljesítménnyel védte meg Brüsszelben, német nyelven.

Ebben nagy szerepe volt a jó szakmai alapoknak, a család, a cég támogatásának. Családi vállalkozásukban sajátította el a kőfaragó szakmát, édesapja, Varga Árpád irányításával, aki elismert szakember a műkőkészítő szakmában. Hazatérve sokkal bátrabb lett, megnőtt az önbizalma, a mestercím révén vállalkozásuk profilja és rendelésállománya is bővült. Országszerte immár kilenc nagy méretű köztéri alkotás, számos emléktábla és a gödöllői Szentháromság Templomban 14 dombormű stációsorozat dicséri a 32 éves kőfaragó mester, kőszobrász tudását. Nagy elismerésnek tartja, hogy amikor hazajött, rögtön beválasztották a dunai alsórakpart felújításának szakértői bizottságába. Neki köszönhető, hogy annak fala végül szakszerűen lett megépítve. Azóta is sokfelé, számos restaurálásnál, beruházásnál kérik ki véleményét. Nagy álma egy fordulat a hazai építőiparban a minőség felé, amikor már nem a munka legolcsóbb elvégzése és a minél több pályázati pénz megszerzése a fő szempont.

A Példakép Pályázatra ugyancsak az ipartestület hívta fel Varga Attila figyelmét. Azért döntött az indulás mellett, mert szeretné a kézműves mesterségeket népszerűsíteni. Személyes útjával is bátorítani akarja a fiatalokat - és három gyermekét - a megmérettetésre, mert „mindenképpen megéri”.

Cégnévjegy

Boutiq’Bar

Ügyvezető: Nagy Zoltán

Árbevétel (2012, millió Ft): 37,217

Foglalkoztatottak (fő): 11

Honlap: www.boutiqbar.hu

Varga és Fiai Kft.

Ügyvezető: Varga Árpád

Árbevétel (2012, millió Ft): 35,463

Foglalkoztatottak (fő): 10

Honlap: www.vargako.hu

Ügyvezető: Nagy Zoltán

Árbevétel (2012, millió Ft): 37,217

Foglalkoztatottak (fő): 11

Honlap: www.boutiqbar.hu

Varga és Fiai Kft.

Ügyvezető: Varga Árpád

Árbevétel (2012, millió Ft): 35,463

Foglalkoztatottak (fő): 10

Honlap: www.vargako.hu -->

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.