BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Új fejezetet nyithat az útépítésben a magyar találmány

Két és fél éves kutatás-fejlesztési és beruházási munka után sikeresen lezárult a MOL gumibitumen projektje. „A XXI. század útburkolata” nevű program célja az volt, hogy saját szabadalom alapján felépítsenek egy gumibitumen üzemet, optimalizálják a gyártást és bevezessék a piacra az új terméket.

A 420 millió forint összköltségű projekt, amelyhez 128 millió forint támogatást nyertek a Gazdaságfejlesztési Operatív Program keretében, Holló András projektvezető szerint új fejezetet nyithat az útépítésben. Eredetileg a gumibitument az Egyesült Államokban kezdték gyártani és használni az útépítők a hatvanas években. A magyar termék ugyanúgy modifikált termék, mint az amerikai, ám abban különbözik tőle, hogy olajfinomítóban készül, olcsóbb és jobb minőségű elődjénél. „Használatával eltűnhetnek a kátyúk, a repedések az utakról, mert jobban tapad a kőzetszemcsékhez, rugalmasabb és élettartama kétszerese, a fenntartási, karbantartási költsége pedig jóval kisebb, mint a hagyományos bitumennek” – kezdte sorolni a fejlesztés előnyeit a projektvezető.

A magyar találmány különleges útépítési anyag, amelyet bitumen és használt gumiabroncsokból származó gumiőrlemény felhasználásával állítanak elő, s a szükséges adalékanyagot a MOL gyártja hozzá. A projekthez kapcsolódó kutatás-fejlesztésben részt vett a Pannon Egyetem Ásványolaj- és Széntechnológiai Tanszéke és a Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetem (BME) Út- és Vasútépítő Tanszéke. A közös munka eredményeként egy kiváló tulajdonságokkal rendelkező útépítési anyag kerülhet piacra.

A társaság 2012 januárjában kezdte el a kísérleti gumibitumen üzem építését a Zalai Finomítóban. Ebben állítják elő a gumibitument a legkorszerűbb gyártási technológiával. A gyártás tavaly szeptemberben indult el. Az innen kikerülő évi 5000 tonna gumibitumen 100-150 kilométer, 6 méter széles és 5 centiméter kopóréteggel rendelkező út felépítéséhez elegendő, mintegy 100-150 ezer darab gumiabroncs környezetbarát újrahasznosításával. A projekt keretében referencia útszakaszok is épültek Zalaegerszegen, Veszprémben, Gyálon, Százhalombattán, illetve már a Magyar Közút hazai útfelújítási projektjében is alkalmazták Jászboldogháza és Jánoshida között közel 10 kilométeres útszakaszon, továbbá Cigándon és Kákics községben. A kísérleti útszakaszok kedvező tapasztalatainak hatására a MOL kezdeményezte az új típusú útépítési anyag műszaki szabályozásának elindítását és a hazai útügyi előírásokba illesztését. Ezek Holló András szerint azért is fontosak, mert hozzájárulhatnak a szélesebb körű felhasználáshoz. Spanyolországban és Portugáliában már kötelező az utak egy részét ezzel az anyaggal burkolni.

A gumibitumen gyártása megoldást kínál a hulladék gumiabroncsok környezetbarát feldolgozására és hasznosítására. „Egy kilométernyi út burkolásához elegendő gumibitumenhez ezer darab kidobott személygépkocsi gumiabroncsot használunk fel” – közölte Holló András. Emellett közlekedésbiztonsági haszna is van az új terméknek, mert az autók féktávolságát 5-10 százalékkal lerövidíti.

Mindezzel párhuzamosan tovább folytak a k+f munkálatok, melyek a termék előállításához szükséges energia és időtartam minimalizálását és a termékminőség optimalizálását, a gyártástechnológia további javítását és a környezetterhelés csökkenését eredményezték.

„Hosszú utat jártunk be az ötlet megszületésétől a megvalósításig. Mára olyan üzemmel rendelkezünk, amely éves szinten 5000 tonna gumibitumen gyártására alkalmas. Annak érdekében, hogy a hosszú élettartamú és minőségi utakat biztosító termék alkalmazása minél szélesebb körben megtörténhessen, folyamatosan tárgyalunk az útfelújításokat finanszírozó állami szervekkel, valamint a kivitelezési munkálatokat végző társaságokkal” – jelentette be a projektzáráskor Pethő Zsolt, a MOL Magyarország Downstream ügyvezető igazgatója.

Projekteredmények és gumibitumenelőnyök

- Évi 5000 tonna gumibitumen gyártására alkalmas üzem épült Zalaegerszegen

- Sikeres kutatás-fejlesztési munkálatok a termékminőség optimalizálására

- Hulladék gumiabroncsok környezetbarát hasznosítása

- Jelentős, 5-10 százalékos fékútcsökkentő hatás, javuló közlekedési biztonság

- A régi bitumenhez képest hosszabb élettartam

- A fáradási tulajdonságok kiválóak, ezért kevésbé repedezik az aszfalt

- Nagyobb terhelhetőség, kisebb nyomvályúsodás, lényegesen kisebb menetzaj

- Kiváló tapadása csökkenti a kátyúk esélyét

- Hosszabb élettartam, jobb ellenálló képesség a környezeti hatásokkal szemben, alacsonyabb fenntartási költségek

- Sikeres kutatás-fejlesztési munkálatok a termékminőség optimalizálására

- Hulladék gumiabroncsok környezetbarát hasznosítása

- Jelentős, 5-10 százalékos fékútcsökkentő hatás, javuló közlekedési biztonság

- A régi bitumenhez képest hosszabb élettartam

- A fáradási tulajdonságok kiválóak, ezért kevésbé repedezik az aszfalt

- Nagyobb terhelhetőség, kisebb nyomvályúsodás, lényegesen kisebb menetzaj

- Kiváló tapadása csökkenti a kátyúk esélyét

- Hosszabb élettartam, jobb ellenálló képesség a környezeti hatásokkal szemben, alacsonyabb fenntartási költségek -->

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.