Amint arról beszámoltunk, a testület három évre kizárta a céget a közbeszerzési pályázatokból való indulástól, arra hivatkozva, hogy a gönyűi kikötőberuházási pályázatra beadott ajánlatában hamis adatot közölt.
Eleve ritkaságszámba megy az eltiltás a közbeszerzési eljárásban való részvételtől: mindössze hat alkalommal élt a testület ezzel 2008 óta. A maximálisan kiszabható hároméves időtartamot eddig még senkire sem szabta ki, kétéves tiltást is csak egy cég kapott.
A kitiltásra a törvény ad felhatalmazást a döntőbizottságnak, azt pedig egy kormányrendelet írja le, milyen esetekben teheti ezt meg. Az egyik ilyen, a Közgépnél is alkalmazott eset az, ha az érintett a közbeszerzési eljárás során, illetve közbeszerzési eljárással kapcsolatban hamis adatot szolgáltatott, vagy hamis nyilatkozatot tett. Ilyenkor viszont a döntőbizottság nem is mérlegelhet, a rendelet szerint ki kell zárnia a vállalkozást.
Mérlegelési lehetőséget az időtartamban ad a jogszabály a testületnek, hiszen a kitiltás hat hónaptól három évig terjedhet. Úgy tűnik, hogy a Közbeszerzési Döntőbizottság megtalálta a Közgép-pályázat Akhilleusz-sarkát.
A kiírás szerint ugyanis egy olyan, Magyarországon nehezen fellelhető, 500 négyzetméteres zárt fedélzetű vízi járművet is elvártak a pályázótól, amelyet a Közgép csak Szerbiából tudott felmutatni. A Közgép a pályázatban közölte az igénybe veendő kompokról a „kapacitást biztosító szervezet”, a szerb Ortacko Drustvo Kompanija Stokic által átadott adatokat. Ezeket a döntőbizottság hamisnak minősítette, és a valótlan adatközlésben a Közgép felelősségét is megállapította.
Az eljárásban arról is vita volt, hogy az adatok megfelelnek-e az valóságnak, és arról is, hogy a szerb cég nyilatkozatában foglaltakért a Közgép milyen jogi felelősséggel tartozik. A pályázati kiírásban nem definiálták a zárt fedélzetet, illetve annak részleteit, így fordulhatott elő, hogy például az érintettek másként értelmezték azt, mi tartozik ebbe, és mi nem – például rámpákkal, ablakokkal vagy ezek nélkül. A négyzetmétervitán túl hamis adatközlésnek minősítették azt is, hogy az elvárt kőszórási gyakorlatot egy olyan, angol nyelvű referenciával igazolták, amelyben kavics szerepel, de magyarul ezt kőre fordították.
A kavics-kő problémát és a Sasa II. és Sasa III. komp zárt rakterének vitatott néhány négyzetméterét a pályázat szempontjából olyan súlyos hamis adatközlésnek minősítette a bizottság, hogy a lehető legsúlyosabb büntetéssel szankcionálta. Ráadásul a törvény értelmében nemcsak az ezután kiírandó pályázatoktól tiltotta el a Közgépet három évre, hanem a még folyó eljárásokból is kizárják.
Tehát azokat a pályázatokat is elbukja a cég, amelyeken a határozat előtt indult, viszont még nem született eredmény. A Közgép csak annyit tehet, hogy a döntőbizottság jogerős döntését megtámadja a bíróságon. Bejelentése szerint ezt meg is teszi, és információink szerint bízik abban, hogy a magyar joghatóságok is „elegendők lesznek” a jogvita rendezésére, de a cég kész uniós testületekhez is fordulni.
A jogerős bírói döntésig azonban hatályban marad a kitiltás, így gyors ítélet esetén is akár egy évre is kieshet a közbeszerzésekből a Közgép, még akkor is, ha végül a bírói döntés számára kedvező lesz. Ráadásul azokon a pályázatokon ez már nem segít, amelyekről most esik ki, vagy amelyeken a bírói döntésig nem indulhat. Egy esetben történhet másként, ha a bíróság az eljárása során felfüggeszti a döntőbizottság határozatának végrehajtását.
A sors fintora, hogy a hivatalos közbeszerzési oldalon éppen egy hónappal a Közgépet kitiltó döntés előtt írták meg, mikor és milyen módon zárhat ki a döntőbizottság valakit a közbeszerztési eljárásokban való indulásból.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.