Magyar gazdaság

Átlagosan 3800 forintot ajánlanak fel az adózók, sok a hibás nyilatkozat

A személyes érintettség és a lojalitás a legmeghatározóbb, amikor az szja egy százalékáról döntenek az adózók. Tavaly több mint kétmillióan nyilatkoztak, 150 ezren rosszul.

Több mint kétmillió adózó mintegy 8 milliárd forintot juttatott el tavaly a civilszervezetekhez, alapítványokhoz azzal, hogy nyilatkozott adójának egy százalékáról. Megkezdődött az adóbevallási szezon, így ismét ideje eldönteni, hogy kit támogat az ember. Érdemes azonban alaposabban körbejárni a témát: egyáltalán nem biztos, hogy az a szervezet, amelynek odaadnánk az egy százalékot, valóban jogosult rá.

Tavaly 150 ezer érvénytelen nyilatkozat került az adóhatósághoz, ezekből 25 százalék azért volt rossz, mert a támogatni kívánt alapítvány nem volt regisztrálva – mondta el lapunknak Miha Tamás, a Human Dialog ügyvezetője. Kiemelte, 17 százalék olyannak akarta adni a pénzt, amely szervezet ki volt zárva, 20 százaléknyi pedig azért esett ki, mert az adóbevallás nem jutott el időben a hatósághoz. Ráadásul 2015-ben 6 ezerrel csökkent a regisztrált szervezetek száma, ami tovább növeli a hibázási lehetőséget. Ha azt nézzük, hogy egy adózó átlagosan 3800 forintról dönt, akkor minimum 500 millió forint pénz maradt az állami kasszában.

Leginkább a személyes érintettség vagy a lojalitás motiválja az egy százalék felajánlásakor az embereket a Human Dialog nagymintás, reprezentatív kutatása szerint. A gyerekek kiemelt terület, de az állatmenhelyek is a középpontban vannak, bár utóbbiak inkább lokálisan kapnak nagy szerepet. Az is kiderült, hogy a 20–39 éves korosztály képviselői inkább hajlamosak a bevallásuk készítésekor dönteni arról, melyik civilszervezetnek adják az egy százalékot, míg az idősebbek akár éveken át ugyanazt az alapítványt vagy egyesületet támogatják. Érdekessége a kutatásnak, hogy azok, akik elektronikus úton vallják be adójukat, átlagosan mintegy 1000 forinttal magasabb összeget adnak, mint akik papíralapon. Nagyobb az egy százalékról rendelkezők aránya azoknak a körében, akik maguk készítik el a bevallást, és nem a könyvelőjük, a munkahelyük vagy a csinálja meg helyettük.

Abban, hogy ki melyik szervezetnek adja a támogatást, szerepe van a kommunikációnak. A válaszadóknak csaknem fele fel tudott idézni civilekről szóló „egyszázalékos” reklámot a tavaly tavaszi időszakból, és többségük úgy véli, döntésére hatottak a nonprofitok kampányai.

adó egy százalék
Kapcsolódó cikkek