BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

A közmunkások lehetnek a bérpolitika vesztesei

A jövő évi 15 százalékos emelés szélesre nyitja az ollót a versenyszférában elérhető legkisebb bér és a közfoglalkoztatottak járandósága között. A kormány még nem döntött arról, jövőre megemeli-e az utóbbiak keresetét

A bérek idei tempós növekedéséből a közfoglalkoztatottak semmit sem érezhettek, sőt az ő fizetésük még csökkent is. Miközben a nemzetgazdasági bruttó átlagkereset 6,1 százalékkal, 256 ezer forintra emelkedett január és szeptember között, a KSH adatai szerint a közfoglalkoztatottak átlagbére ugyanebben az időszakban 1,2 százalékkal, 79 ezerre csökkent tavalyhoz képest. (Miközben a nettó keresetek a bruttó átlagot meghaladó mértékben, 7,7 százalékkal emelkedtek, a közmunkások csupán 0,3 százalékkal többet, átlagosan 52 ezer forintot kaptak kézhez.)

A nagy különbség fő oka, hogy a kormány az idén nem emelte, csupán az inflációval korrigálta a közfoglalkoztatottak bérét. Arról egyelőre még nem született döntés, hogy jövőre emelik-e a fizetésüket – tudtuk meg a Belügyminisztériumtól. Ha nem, akkor a korábbiakhoz képest jelentősen lemarad a közmunkások keresete a minimálbértől, amely a nemrég kötött bérmegállapodás alapján jövőre 15 százalékkal emelkedik. Az idén a legkisebb bér 72 százalékára rúgott a közfoglalkoztatottak fizetése, 2017-ben már csak 62 százalékát fogja elérni, ha a kormány nem az emelés mellett dönt.

A Policy Agenda kutatóintézet szerint növelni kellene a közfoglalkoztatottak bérét is, különben növekednek a társadalmi és területi egyenlőtlenségek. A kormányzat szerint a magasabb minimálbér „átkényszeríti” a közmunkásokat a versenyszférába. Az olyan, egészséges munkaerőpiaccal rendelkező megyékre ez igaz is, mint a nyugati országrészben lévők, vagy például Pest megye és a főváros, ahol minimális (0,6 és 3,1 százalék közötti) a közmunkások aránya a foglalkoztatottakon belül – hangsúlyozta elemzésében a Policy Agenda. A kutatóintézet szerint ugyanez nem várható a keleti országrészben, ahol 9–17 százalék között van a közmunkások aránya a foglalkoztatásban. Ott nem az mozdítja ki az embereket a mostani helyzetükből, hogy látják, minimálbéresként többet kereshetnének. Ezekben a megyékben, kistérségekben először a gazdasági problémákat kell megoldani, utána várható el ilyen lépés.

A közfoglalkoztatotti bérek befagyasztása vagy minimális emelése viszont azt is jelentené, hogy azokban a térségekben, ahol a közmunkások aránya magas, nem lesz növekvő belső kereslet – tette hozzá a Policy Agenda. Ezzel szemben az ország fejlettebb centrumaiban a minimálbér és a garantált bérminimum emeléséből következő általános fizetésemelési hullám több pénzt hagy a dolgozóknál, ami növekvő bevételeket is jelent a helyi gazdaságnak. Így várhatóan növekednek majd a már most is jelentős társadalmi egyenlőtlenségek.

Győrffy Balázs, a Nemzeti Agrárgazdasági Kamara elnöke ugyanakkor nemrég úgy nyilatkozott lapunknak, hogy növelni kellene a különbséget a közfoglalkoztatásban elérhető és a versenyszférában kapható bérek között. A közfoglalkoztatás kiszorító hatást gyakorol, mivel a bérei elmaradnak ugyan a minimálbértől, de nem eléggé ahhoz, hogy ne legyen vonzóbb annál az összegnél, amelyhez a nagyobb erőfeszítést igénylő mezőgazdasági munkával juthatnának hozzá az érintettek. Ráadásul a közfoglalkoztatottak száma egyre növekvő tendenciát mutat, míg 2011-ben havonta átlagosan 75 810 fő vett részt a közfoglalkoztatásban, addig 2016 első felében ez a szám közel 221 ezerre emelkedett. A kamara elnöke nem cáfolta a Világgazdaság azon értesülését, amely szerint a kormány a közfoglalkoztatási rendszer csiszolgatását tervezi, s mint mondta: a készülő előterjesztéshez a kamara is benyújtotta saját javaslatait.

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.