Nem változtat októberi globális előrejelzésén a Nemzetközi Valutaalap (IMF), amely hétfőn tette közzé a vezető gazdaságokra vonatkozó prognózisát. A világgazdaság tavaly 3,1 százalékkal növekedett, idén 3,4, jövőre pedig 3,6 százalékos iram várható. Ám az élénkülést abban az összefüggésben érdemes értékelni – mutatott rá hétfői washingtoni tájékoztatóján Maurice Obstfeld, az intézmény amerikai vezető közgazdásza –, hogy a világgazdaság a múlt évben a 2008–09-es recesszió óta a leggyengébb teljesítményét nyújtotta.
A változatlan növekedési mutató jól érzékelhető eltolódásokat takar: India, Brazília és Mexikó kilátásait rontotta valamelyest az IMF, miközben szerény mértékben javította az Egyesült Államokét, Európáét, Kínáét és Japánét. A kockázatok is módosultak. Program hiányában egyelőre nem számszerűsíthető, hogy a pénteken hivatalba lépő Donald Trump republikánus elnök és kormánya milyen élénkítő lépéseket tud elfogadtatni a republikánus többségű törvényhozással, és hogy a kampányban beígért adócsökkentések, illetve infrastruktúra-fejlesztések mikor és milyen hatást fejtenek ki.
Hasonlóképpen nehéz megítélni, vajon a Kínában foganatosított ösztönző intézkedések milyen mértékben lendítik meg a távol-keleti ország gazdaságát és kereskedelmi partnereit. Az igazi dilemma persze az, mit tartogat Trump. Két forgatókönyvet is felvázolt Maurice Obstfeld. Elképzelhető, hogy a gyorsabb növekedési ütem az aktivitási ráta javulásából, a tőkeállomány bővüléséből, az infrastruktúra korszerűsítéséből fakad, és nem gerjeszt inflációt, vagyis a jegybank (Fed) mérsékelt ütemben emelheti a kamatot. De egyáltalán nem zárható ki, hogy olyan fiskális keresletélénkítés valósul meg, amely felpörgeti az inflációt, amire a Fed kénytelen sűrűbben szigorítani.
Ennek nyomán a dollár a vártnál is jobban erősödik, lassul a növekedési ütem, megugrik a folyó fizetési mérleg hiánya, és a költségvetésben is feszültségek keletkeznek. Ez a folyamat végül kereskedelmi háborúskodásba torkollhat. Az IMF továbbra is a szerkezeti reformokat, a fiskális és a monetáris politika összehangolt elegyét pártolja, azzal a megjegyzéssel, hogy az Egyesült Államok és Németország is teljes kapacitással dolgozik, esetükben nincs értelme a rövid távú keresletélénkítésnek. Figyelmüket inkább a potenciális növekedés tényezőire kellene irányítaniuk, a képzésre, a beruházásokra, az infrastruktúrára és a jövedelmi különbségeket mérséklő adóreformra, valamint a társadalmi befogadás felkarolására.
Ezek a témák uralják idén a davosi Világgazdasági Fórum (WEF) vitáit is. Az állam- és kormányfők, pénzügyminiszterek, uniós biztosok, a nemzetközi intézmények és nagyvállalatok irányítói azt a kérdést járják körül, hogy miként fogalmazható meg a „felelő és felelős vezetés” lényege. Mármint a kihívásokra felelő és felelősen döntő vezetésé. A fórum alapítója, Klaus Schwab ismertette, hogy a résztvevők körében végzett felmérés szerint melyek a legnagyobb aggodalomra okot adó jelenségek: a jövedelmi szakadék tágulása, a globalizációra formálódó populista válasz az USA-ban és Európában, a demokratikus intézmények meggyengülése, a korrupció fellángolása, az elitek rövid távú politizálása. Ezekhez jön a klímaváltozás, a népvándorlás és a negyedik ipari forradalom kibontakozása.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.