Máris bankárok ezrei csomagolnak Londonban, miután Theresa May brit kormányfő kedden bejelentette, hogy országa az úgynevezett „kemény Brexitre” készül, vagyis az Egyesült Királyság nem kíván kapcsolódni az Európai Unió egységes, belső piacához. A Goldman Sachs amerikai befektetési bank azt fontolgatja, hogy a londoni Cityben dolgozó alkalmazottaiból mintegy ezer főt Frankfurtba helyezne át amiatt, hogy Nagy-Britannia elhagyja az EU-t. A Handelsblatt német gazdasági lap szerint a Goldman Sachs 6500 fős londoni gárdájának a felét New Yorkba és a kontinentális Európába, részben Frankfurtba irányítaná át, de növelné dolgozóinak számát Varsóban is. A napokban a svájci UBS közölte, hogy a pénzintézet ötezres londoni állományából ezer főt érinthet a Brexit, az HSBC bank pedig arról számolt be, hogy ezer dolgozóját Párizsba helyezi át, írja a BBC.
Miközben May bejelentése után további hasonló döntések várhatók a bankszektorban, tovább lobbizik a City eddigi pozíciójának megőrzéséért a brit főváros polgármestere is. Sadiq Khan szerint London az egyetlen valóban globális európai pénzügyi szolgáltatási központ, de a Brexittel Európa elveszítheti ezt a centrumot. Ugyanakkor ez fennakadásokat okozna a kontinens olyan fontos reálgazdasági szektorainak beszállítói láncolatában is, mint az autó- vagy a repülőgépipar. A polgármester úgy vélte, London számára kritikus fontosságú a privilegizált hozzáférés az EU egységes belső piacához, ezt a tényt „nem lehet csak úgy félresöpörni”, ahogy May tette. Sőt, Khan azt is szorgalmazta, hogy e hozzáférés biztosítását kell az EU-val folytatandó kilépési tárgyalások elsődleges fontosságú napirendi pontjává tenni.
London vezetője nyíltan figyelmeztette a City vállalatainak átcsábításával próbálkozó európai városokat arra, hogy ne számítsanak áttelepülési hullámra. Kijelentette: senki sem feltételezheti, hogy a jelenleg Londonban honos pénzügyi intézmények Párizsba, Frankfurtba vagy Madridba helyezik át székhelyüket vagy egyes tevékenységeiket. Khan azzal érvelt, hogy az üzleti vezetők körében az az egyértelmű, konszenzusos vélemény, hogy ezek a pénzügyi vállalkozások Londonból nem más európai központokba vonulnának át, hanem elhagynák Európát, és inkább New Yorkba, Szingapúrba vagy Hongkongba költöznének. Miután nemrégiben egy másik japán autóipari óráscég, a Nissan is nagy-britanniai gyártásának lehetséges felszámolására figyelmeztette a brit kormányt, most a Toyota elnöke aggódik a kemény Brexit miatt. Ucsijamada Takesi elnök a Financial Timesnak May bejelentését kommentálva azt mondta: a japán autóipari cég már azon gondolkodik, hogy angliai gyártóbázisa miként élheti túl a Brexitet.
Eközben Davosban, a Világgazdasági Fórumon tartózkodó Philip Hammond brit pénzügyminiszter közölte: a teljes vámuniót már biztosan nem lehet fenntartani az EU-val, de az a cél, hogy az árukereskedelem akadálymentesen bonyolódjon le a jövőben is. Szerinte az Európával fenntartott átfogó kereskedelmi együttműködés révén tud csak versenyképes maradni a királyság. Ám ha a kívánt gazdasági kapcsolatokat nem sikerül megtartani, akkor a brit gazdaság más módon kényszerül fenntartani versenyképességét – figyelmeztetett Hammond.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.