Megszűnik február elsejétől a román autókra kivetett környezetvédelmi illeték, a köznyelvben csak regisztrációs adóként emlegetett díj. Miután Klaus Johannis román államfő múlt pénteken kihirdette a 102 nem adójellegű illeték eltörlését előíró törvényt, elemzők és szakértők arra figyelmeztetnek, hogy az intézkedés következtében jelentős mértékben és rohamosan megnövekszik majd a használt, és a főleg nyugatról nevetséges áron beszerzett autók száma az országban.
A gépkocsik környezetvédelmi illetékét Victor Ponta kormánya vezette be 2013-ban – az intézkedéssel az országban futó járművek életkorának a fiatalítását célozták meg, de az Európai Unió Bírósága az uniós jogba ütközőnek és diszkriminatívnak ítélte a jogszabályt. Azok ugyanis, akik használt, vagyis környezetkárosítóbb autót vásároltak, a gépkocsi korához mérten fizettek többet vagy kevesebbet annak forgalomba helyezésekor. Egy 2005-ben gyártott jármű környezetvédelmi illetéke mintegy ezer euróba került, miközben egy új autó után tavaly csak 150 eurót kellett fizetni az államnak. Ilyen módon csaknem tízszer többet fizettek az öregebb használt autót vásárlók, mint a fiatalabb kocsit vevők.
Az illeték eltörlése a szakértők szerint várhatóan ismét autótemetővé változtatja Romániát, miután automatikusan maga után vonja a már egyébként is idős és környezetszennyező ottani járműpark elöregedését. Tavaly 276 ezer használt gépkocsit írattak be a forgalomba, és ugyancsak 2016-os adat, hogy négyből egy autót másodkézből vásároltak a román állampolgárok.
Az intézkedés miatt főleg a román autógyárak aggódnak. Az ágazatban attól tartanak, hogy 30 százalékkal veti vissza a termelést, sőt 15 ezer munkahely is megszűnhet. Az ötlet nem váltotta ki a gazdasági szakértők elismerését sem, a környezetvédelmi tárca sietett is közölni, hogy a hatóságok keresik a megoldásokat a román járműipar ösztönzésére. Daniel Constantin miniszterelnök-helyettes és környezetvédelmi miniszter minap azt nyilatkozta a Realitatea hírtelevíziónak, hogy az autógyártók kárpótlását a kormány elengedhetetlennek tekinti.
A helyzetet bonyolítja, hogy azok, akik használt vagy új gépjárművet vásároltak Romániában, elkezdték visszakövetelni az illetékként befizetett pénzüket. Ugyanakkor a központi költségvetés is megsínyli a teher eltörlését, a kiesést pedig a kormánynak valahonnan pótolnia kell.
A környezetvédelmi tárca új vezetője – legalábbis jelenleg – nem tartja kellőképpen megalapozott elképzelésnek a megszüntetett adó beleszámítását az üzemanyagok árába, mint ahogy azt elődje tavaly előrevetítette. Az üzemanyagárak így egyelőre nem növekednek, sőt az új esztendő literenkénti 50 banis (35 forintos) gázolaj- és benzinárcsökkentéssel köszöntött be keleti szomszédunknál, miután 20-ról 19 százalékra csökkent az általános forgalmi adó, valamint eltörölték az üzemanyagokra három éve kivetett pótlólagos jövedéki adót is.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.