A kínai újautó-eladások 2,12 millió darabra csökkentek januárban, ezzel tizenegy hónapos emelkedő trend tört meg a világ legnagyobb járműpiacán.

A tavaly januárhoz képest mért 9,8 százalékos visszaesésben a kínai újév miatt rövidebb nyitvatartási idő mellett a decemberre előrehozott vásárlások játszottak szerepet. A kínai autópiacot tavaly lendületben tartó 50 százalékos adókedvezmények ugyanis tavaly év végén lejártak, s aki élni akart az alacsony fogyasztású, kis motorral szerelt gépkocsikra adott támogatással, az nem halasztotta januárra a vásárlást. Ráadásul a holdújév miatt öt kereskedési nappal volt kevesebb az év első hónapjában, ezért eleve 15 százalékkal csökkentek az eladások a Kínai Autógyártók Szövetsége (CPCA) szerint. Az előző évre járó, januárban kiosztott bónuszokból is a vártnál kevesebb csapódott le az autókereskedőknél.


A keresletben is fordulat történt, a kínaiak 18 százalékkal kevesebb szedánt vásároltak éves összevetésben, ami főként a Toyotát és a Nissant érinti kellemetlenül. Még rosszabbul jártak a kishaszonjárművek gyártói, itt egy év alatt 28 százalékos volt a visszaesés. Egyedül a hobbiterepjárók (SUV) iránt nőtt a kereslet, 6,9 százalékkal – írja a Bloomberg. A CPCA szerint a kínai autópiac a tavalyi 13,7 százalékos bővülés után az idén 5 százalék körüli tempóra lassul, az ütemvesztésben az is közrejátszik majd, hogy ötről 7,5 százalékra emelték januártól az új autók adóját.