Magyar gazdaság

Néhány éven belül végleg elfogy a papír a NAV-nál

A vállalkozók versenyképességének növelésében jelentős szerepet játszhat a Nemzeti Adó- és Vámhivatal (NAV) – jelentette ki Varga Mihály a NAV vezetői értekezleten, amelyen bemutatta Sors Lászlót, az adóhivatal új vezetőjét.

A jövő adóhivatala egyre több szolgáltatást nyújt majd – jelentette ki Varga Mihály pénzügyminiszter. A tavaly óta mentesíti a magánszemélyeket az szja-bevallás kitöltésének kötelezettsége alól, idén pedig már az egyik legnagyobb adófajtáról, a jövedéki adóról szóló bevallás tervezetét is a NAV készíti.

2021-re pedig a vállalkozásoknak csak ellenőrizniük kell az adóhivatal által kiajánlott bevallásokat.

Egyre elterjedtebbek a hatóság elektronikus szolgáltatásai, vagyis az adózók partnerek abban, hogy néhány éven belül – elsőként a magyar közigazgatás történetében – teljesen papírmentes hivatallá váljék a NAV.

Fotó: Csongrád Megyei Kormányhivatal

Varga Mihály kiemelte, hogy továbbra is az az alapelv az adózásban, hogy senki nem húzhatja ki magát a közterhek megfizetésének kötelezettsége alól. Az ellenőrzés során azonban differenciálni kell – tette hozzá. Az adórés (az eltitkolt adó) fele ugyanis nem szándékos adóeltitkolásból ered. Ezért

amíg a hibázó, tévesztő adózókat segíteni, támogatni kell, addig az adócsalókkal szemben szigorúan kell fellépni.

A Pénzügyminiszter a vezetői értekezleten beszélt arról is, hogy az elkövetkező több mint két hétben az adóhivatal az online számlázásban, és az étel-italautomaták NAV-hoz történő bekötésében minden segítséget meg fog adni az érintett, mintegy negyedmillió vállalkozásnak annak érdekében, hogy július 1-jén zökkenőmentes legyen az átállás.

Annak ellenére, hogy a költségvetési bevételek 94 százaléka a NAV-on keresztül érkezik az államkasszába,

az elmúlt években az adóhivatal szemlélete megváltozott: az ügyfélcentrikus, szolgáltató hozzáállás vált dominánssá

– emlékeztetett a tárcavezető. A NAV olyan területekbe építette be az adózók segítésének és kiszolgálásának elvét, amelyeknél ez korábban elképzelhetetlennek tűnt: az ellenőrzési, valamint a végrehajtási területen, sőt még a vámügyintézés során is érezhető az ügyfélbarát szemlélet.

Az adóhivatal tavalyi működéséről a Világgazdaság külön cikksorozatban számolt be. A Nemzeti Adó- és Vámhivatal 2017-es tevékenységével foglalkozó tematikus anyagainkat az alábbi linkekre kattintva olvashatja:

  • Több mint hatszázmilliárd forinttal nőtt tavaly az adóbevétel
  • Egymillió végrehajtást indított a NAV
  • Megérte könnyítést kérni a NAV-tól
  • Csaknem hatezer felszámolás indult el
  •  

    Nemzeti Adó- és Vámhivatal Sors László digitalizáció adóadminisztráció
    Kapcsolódó cikkek