BUX 39,689.27
+0.86%
BUMIX 3,726.79
+0.34%
CETOP20 1,798.48
+2.43%
OTP 8,380
+2.72%
KPACK 3,100
0.00%
0.00%
0.00%
+1.79%
0.00%
ZWACK 18,800
+0.53%
-8.42%
ANY 1,570
+0.64%
RABA 1,100
+2.33%
0.00%
+3.28%
0.00%
0.00%
OPUS 168.2
-0.47%
0.00%
+1.27%
0.00%
+0.07%
OTT1 149.2
0.00%
0.00%
MOL 2,888
-0.48%
-0.26%
ALTEO 2,370
+0.85%
+5.88%
-0.53%
EHEP 1,000
-1.96%
0.00%
-0.38%
MKB 1,972
0.00%
0.00%
-0.17%
-5.41%
0.00%
SunDell 42,000
0.00%
0.00%
-1.19%
+4.94%
0.00%
+0.76%
+1.46%
GOPD 12,900
0.00%
OXOTH 3,880
+5.15%
-0.91%
NAP 1,238
0.00%
0.00%
+7.03%
Forrás
RND Solutions
Magyar gazdaság

Ukrajna véget vet az autósok trükközésének

A hadiállapot árnyékában az ukrán vezetésnek saját polgáraival is meg kell küzdenie. A külföldi rendszámú autókkal furikázó ukránok útelzárásokkal adták Kijev tudtára, hogy nem kérnek a szigorításokból.

Kijev nemrég törvénnyel szabályozta a külföldi rendszámú autók honosítását, de nem sikerült megnyugtatóan rendeznie a helyzetet. Feldühödött autósok a napokban tiltakozásul határátkelőket vettek blokád alá. Ukrajnában becslések szerint másfél-két millió autó uniós rendszámmal közlekedik, mert a magas költségek miatt tulajdonosaik nem honosították őket. Ezekre a gépkocsikra a tranzitálás szabályai vonatkoznak, vagyis öt-tíz naponta ki kell lépni velük az országból, majd újra bejöhetnek, de a hatalmas autópiaci árkülönbségek miatt sokaknak még így is megérte vállalni a kényelmetlenséget. Csak az idén 228 ezer ilyen jármű került be Ukrajnába.

Az EU-ban legalább harmadával olcsóbb a használt autó, ám ha ukrán rendszámot tennének rá, az gyakorlatilag majdnem annyiba kerülne, mint maga a jármű.

Pár hete elfogadtak egy jogszabálycsomagot, amely egyrészt kedvezménnyel segítené a honosítást, másrészt kemény szankciókkal sújtaná a tranzitos kiskapu kihasználóit. Az érintett autótulajdonosok azonban sokallják a befizetendő adókat. A végösszeg a motor típusától, a hengerűrtartalomtól és a jármű korától függ. Egy ötéves, kétliteres benzines motorral szerelt kocsi adója 400 euróra, míg egy négyliteres, 18 éves dízelé 9000 euróra jön ki. Ezt az összeget fejeli meg a regisztrációhoz szükséges 20 százalék áfa, a 10 százalék vám és a 3,5 százalékos nyugdíjjárulék, ezek együtt a vételár harmadát teszik ki. Ennek fényében kedvezményes regisztrációról aligha lehet beszélni.

A trükköző autósok úttorlaszokkal fogadták a szabályozás szigorítását
Fotó: Stringer / Sputnik / AFP

Ráadásul a használt importautók már csak úgy léphetnek az ország területére, ha tulajdonosaik a vámhivatalnál letétbe helyezik az illetékek teljes összegét, ami 2-3 ezer euró, vagy még több. Ez aztán végképp kiverte a biztosítékot a külföldi rendszámú autósoknál, akik ezután számos határátkelő munkáját bénították meg útzárakkal. Követelik az új szabályok eltörlését, és autójuk értékének legfeljebb 10 százalékát lennének hajlandók legalizációs díjként megfizetni. Erről Kijev érthetően hallani sem akar.

Horváth Róbert ungvári parlamenti képviselő, a jogszabály egyik kidolgozója szerint ez igazságtalan lenne azokkal szemben, akik Ukrajnában – drágábban – vették autójukat, és ukrán rendszámú kocsikon járnak. Kérdésünkre emlékeztetett arra, hogy az érintettek tudták, nem teljesen legális dolgot cselekszenek a trükközéssel, és most zsarolni próbálják a kormányt. Arra is figyelmeztetett, ilyen alapon Ukrajna könnyen Európa autótemetőjévé válhat, hiszen jobbára elöregedett, 15-20 éves járműveket hoznak be ezzel a módszerrel. Idén fél év alatt 36 755 új autót hoztak be az országba, ami 242 millió dollár adóval járt. Az új autók összértéke 1,66 milliárd dollár, azaz átlagosan 45 ezret kóstált egy új jármű.

A teljes cikk a Világgazdaság hétfői számában olvasható

Értesüljön a gazdasági hírekről első kézből! Iratkozzon fel hírlevelünkre!
Kapcsolódó cikkek