Magyar gazdaság

A foglalkoztatottak 3,5 százaléka ügyfélszolgálatos

Magyarországon jelenleg a foglalkoztatottak 3,5 százaléka dolgozik „ügyfélszolgálatosként”, munkakörük megbecsült, ennek ellenére komoly kihívást jelent a fluktuáció a munkáltatóknak a Cofidis Magyarország és a Medián kutatása szerint.

A Cofidis közleményében ismerteti:

Magyarországon mintegy 840 ezer ember kerül kapcsolatba ügyfelekkel, közülük főtevékenysége alapján 160 ezret lehet „ügyfélszolgálatosnak” nevezni.

Az ügyfélszolgálati foglalkozásúak főként

  • a szolgáltatási ágazatban dolgoznak (közigazgatás (25 százalék),
  • pénzügyi szektor (21 százalék),
  • (13 százalék),
  • 70 százalékuk nő, kétharmaduk 25 és 44 év közötti, közel felük diplomás, szinte mindannyian alkalmazottként dolgoznak, és közel nyolctizedük városban él.

    Az átlagnál sokkal jobban keresnek, (61 százalékuk a felső-közép és felső jövedelemcsoportba tartozik), munkakörüket megbecsültnek és stabilnak érzik. Átlagkeresetük 2016-ban bruttó 350 ezer forint volt, számottevően magasabb, mint a nemzetgazdasági átlag (az év végén bruttó 289 ezer forint).

    Fotó: AFP

    A HR vezetők körében végzett egyéni interjúk alapján a fluktuáció komoly kihívást jelent a munkáltatóknak: az év során az újonnan belépők aránya az átlagos létszám egyharmadát teszi ki, a kilépőké egyhatodát. A munkaerő pótlására azonban megvannak a kiépült módszerek, így az összetettebb pozíciókat széles körben nem új jelentkezőkkel töltik be, hanem a meglévő alkalmazottak kerülnek az igényesebb munkakörökbe.

    Az ügyfélszolgálati feladatokra való betanítási idő átlagosan 46 nap, de ennek óriási a szórása, 1 naptól hét hónapig is terjedhet. Tízből kilenc helyen van valamilyen, az adott szakterületre felkészítő speciális szakmai jellegű tréning.

    A szektorban közben terjednek az automatizált megoldások (mesterséges intelligencia, robotika), ami némiképp „fenyegeti” a humán munkaerőt.

    Mindeközben újabb trend, hogy az ügyfélkiszolgálási feladatok egyre összetettebbek, amihez egyre képzettebb emberek kellenek

    – derül ki a kutatásból.

    ügyfélszolgálat Cofidis foglalkoztatottak
    Kapcsolódó cikkek