Magyar gazdaság

Változások a ferihegyi földi kiszolgálásban

A Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőtér csomagkezelésének mintegy felét lebonyolító Malév GH Zrt. új alvállalkozóval szerződött.

A ferihegyi repülők mintegy felének a földi kiszolgálása bizonytalanodhat el március elejétől, miután a Malév Ground Handling Zrt. (MGH) által kiszolgált repülőgépek csomag- és árurakodását ellátó alvállalkozó gazdasági okok miatt felmondta szerződését –jelezte múlt héten a Légiközlekedési Egyesült Szakszervezet (LESZ).

Az MGH vezérigazgatója, Herczog Péter lapunknak megerősítette, hogy a társaság részére a repülőgépek földi kiszolgálásával összefüggésben felmerülő rakodási és poggyászkezelési, repülőgép-takarítási, eszközkezelési, poggyászszállítási, őrzési és minőségbiztosítási szolgáltatásokat végző alvállalkozó, a Guns & Guards Kft. (G&G) január 30-án jelezte: március 2-i hatállyal megszünteti a megállapodást. „Társaságunk haladéktalanul intézkedett új beszerzési eljárás lefolytatásáról, hogy a szolgáltatás folytonosságát biztosítsa” – írta Herczog Péter. A Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőtér minden olyan szolgáltatóját felkérte ajánlattételre, amely a G&G által eddig nyújtott szolgáltatásokat végzi, és tevékenységi engedéllyel rendelkezik. A tender nyertese a legkedvezőbb ajánlatot Airport Security Zrt. (AP) lett. Most már az AP biztosítja az MGH részére a repülőgépek földi kiszolgálásával összefüggő szolgáltatásokat.

A fejleményeket a feladatokat eddig ellátó 120 munkavállaló rosszul fogadta. Nem először fordul ugyanis elő, hogy változik a fejük felett a foglalkoztató, így hiába végzik munkájukat jó néhányan évtizedek óta ugyanott, a ledolgozott időszak a munkaadók váltakozásával mindig újraindul. Ez például a munkaviszony megszüntetésekor fontos, hiszen a végkielégítést szolgálati időhöz szabják. Ráadásul kiderült, az egymást váltó munkáltatók közül többen feketén alkalmazták őket. A LESZ elnöke, Csorba Attila szerint 2017 szeptemberében ígéretet kaptak az MGH vezérigazgatójától a fehér foglalkoztatásra és stabil foglalkoztatóra – ez utóbbi már nem teljesül. A dolgozók rossz munkakörülmények között, alacsony bérek (800–1000 forint óránként) mellett végzik a munkájukat – érvel a LESZ.

Herczog Péter szerint a földi kiszolgálói feladatok elvégzése az átállás alatt is folyamatosan biztosítva volt, az MGH pedig bizalommal tekint a megújult tulajdonosi és menedzsmentstruktúrával rendelkező AP-vel való együttműködésre. Csorba Attila viszont jelezte: ha az MGH nem vonja be a szakszervezetet a jövő megtervezésébe, a munkabeszüntetés irányába tesznek lépéseket. Ez érzékenyen érintené a reptér működését: az MGH 44 százalékos részesedésével a Celebi után a második legnagyobb légirakodó cég.

A LESZ vezetője úgy értékelt: a mostani szituáció a légitársaságok által lenyomott árak következménye. A budapesti földi kiszolgálás négyszereplős, a verseny odáig jutott, hogy egy fapados járatot átlagosan 400 euróért kénytelenek teljeskörűen ellátni. Ilyen díjszabás mellett ennyi cég nem tudja stabilan fenntartani a tevékenységét. „Állami beavatkozásra lenne szükség, a piac legfeljebb két szereplőt bír el” – állítja Csorba Attila.

Légiközlekedési Egyesült Szakszervezet Herczog Péter Malév Ground Handling Csorba Attila
Ezek is érdekelhetik