BUX 39,900.32
-1.44%
BUMIX 3,754.1
-0.56%
CETOP20 1,882.05
-0.61%
OTP 8,488
-2.99%
KPACK 3,100
0.00%
0.00%
0.00%
-1.14%
-1.47%
ZWACK 18,350
+0.82%
-3.19%
ANY 1,585
0.00%
RABA 1,085
-2.25%
0.00%
-2.30%
0.00%
0.00%
OPUS 169.2
+0.12%
-0.98%
-1.98%
0.00%
-0.49%
OTT1 149.2
0.00%
-2.63%
MOL 2,970
-0.74%
+1.28%
ALTEO 2,390
+0.42%
-12.82%
-1.20%
EHEP 1,200
-4.00%
-0.82%
+0.38%
MKB 1,972
0.00%
0.00%
0.00%
0.00%
SunDell 42,000
0.00%
+2.63%
-2.25%
-0.41%
0.00%
-1.75%
-1.20%
GOPD 12,900
0.00%
OXOTH 3,700
0.00%
-3.03%
NAP 1,220
-1.61%
0.00%
-5.00%
Forrás
RND Solutions
Magyar gazdaság

Sikerorientált lesz a megújult szakképzés

A szakképzés megújításával bevezetjük az ötéves technikusi képzést, amely kitermeli a középvezető szakemberréteget, és az eddigieknél komolyabb tudással ugródeszka lehet a mérnökképzésbe – mondja Pölöskei Gáborné, az Innovációs és Technológiai Minisztérium szakképzésért és felnőttképzésért felelős helyettes államtitkára.

Két éve tanulhatnak órarendszerűen a szakképzésben részt vevők pénzügyi-vállalkozási alapismereteket. Mik a tapasztalatok?

Rendkívül kedvezők: a fiatalok nagyon nyitottak az új ismeretekre, már csak azért is, mert megtapasztalták, hogy a megszerzett ismereteket azonnal be tudják építeni a valós életbe. Olyan új tudást adhatunk nekik, amely valóban élményalapú. Ezzel az új tantárggyal olyan új szemlélet debütált, amelyet meg akarunk honosítani a szakképzésben. Hozzáteszem: könnyű dolgunk volt, hiszen teljesen új tantárgyat kellett felépítenünk, nem a meglévő ismeretanyagot, oktatási metódust átalakítanunk.

Pölöskei Gáborné szakképzésért és felnőttképzésért felelős helyettes államtitkár
Fotó: Kallus György

A sikerhez pedagógusok is kellenek. Korábban legfeljebb választható tárgyként lehetett felvenni a pénzügyi alapismereteket. Az órarendbe beágyazott tanóráknál ez már kevés. Milyen lépéseket tettek e téren?

Való igaz, hogy az idei tanévben 26,3 ezer 10. évfolyamos tanuló ismerkedett meg az új tantárggyal, őket csaknem hétszáz oktató segítette, akik továbbképzésen sajátították el az új ismereteket. A tapasztalatok szerint az oktatóknak is sokat jelent az új tudás, a minisztérium ezért teljes mértékben támogatja, hogy az alapokat már a közoktatásban sajátítsák el a tanulók, miként ezt az elfogadott hétéves pénzügyi tudatossági kormánystratégia is előirányozza.

Az új szemlélet a szakképzés frissen bejelentett, gyökeres átalakítására is jellemző. Ám komoly kritikák érik azt, hogy a néhány éve indított átalakítás ellenére most megint alapjaiban változik a rendszer.

A Szakképzés 4.0 stratégia nem átalakítás, hanem továbbfejlesztés, amely igazodik a piaci igényekhez. Ugyanaz a pálya, mint amit a reform első időszakában megfogalmaztunk, csak most szélesebbé válik az az út, amelyen elérhetjük a céljainkat. A gazdaság, a technológia, a munkaerőpiac gyors változása folyamatosan újabb és újabb feladatok, kihívások elé állítja a szakképzést és a felnőttképzést, amelyek megoldására rugalmasabb rendszer, hatékony válaszok, rövid és hosszú távra szóló intézkedések megtétele szükséges.

A kormány munkaalapú társadalmat épít. A foglalkoztatottak száma 2010 óta elérte a 4,5 milliót, ugyanakkor a gazdaság további erősödéséhez szükség van jó szakemberekre és az ő megbecsülésükre. Eddig is kiváló eredményeket mutattunk fel, például a duális képzések bevezetésével. A cél most e képzési forma elmélyítése, hogy több vállalkozás lépjen be a képzési oldalon, több helyen legyen elérhető ez a valóban adekvát tudást nyújtó, a piaci igényeknek megfelelő képzésforma. A sikerhez feltétlenül szükséges a tartalom megújítása és az, hogy a gyakorlati oktatás hangsúlyosabb legyen.

Pölöskei Gáborné szakképzésért és felnőttképzésért felelős helyettes államtitkár
Fotó: Kallus György

Az alig néhány éve indult szakgimnáziumok helyét a technikumok veszik át, sokan ebben is a kapkodást látják. Mi erről a véleménye?

Azt gondolom, hogy a szakképzés terén ideje letenni a voksot a szakmaiság mellett. Az ebbe a képzési rendbe érkező tanulóknak nem lehet csak az érettségi a céljuk, az egy kiegészítő, fontos elem, de nekik a szakmaiságon keresztül kell karrierpályát mutatnunk. Az ötéves technikusképzés erre kiválóan alkalmas: a gyakorlatorientált képzés révén néhány éven belül kinevelhető az a ma hiányzó középvezetői kör – a technikusoké –, amelyre égető szükség van például a jármű- vagy épp a vegyiparban. A technikusképzés ugyanakkor a felső vezetői szint, a mérnökképzés előszobájaként is funkcionál majd.

A teljes interjú a Világgazdaság szerdai számában olvasható

Értesüljön a gazdasági hírekről első kézből! Iratkozzon fel hírlevelünkre!
Kapcsolódó cikkek