BUX 39,331.33
+0.23%
BUMIX 3,707.69
-0.12%
CETOP20 1,801.38
-1.53%
OTP 8,390
-0.38%
KPACK 3,100
0.00%
0.00%
-0.94%
-0.88%
+0.20%
ZWACK 18,550
0.00%
-0.55%
ANY 1,585
+0.96%
RABA 1,100
+0.46%
0.00%
+0.62%
0.00%
0.00%
+0.12%
-1.40%
-1.80%
0.00%
+1.61%
OTT1 149.2
0.00%
-2.70%
MOL 2,912
-0.21%
-1.28%
ALTEO 2,360
-0.42%
-2.63%
+1.13%
EHEP 1,030
-8.85%
0.00%
-0.76%
MKB 1,972
0.00%
0.00%
-0.74%
0.00%
0.00%
SunDell 42,000
0.00%
-0.26%
0.00%
+2.46%
0.00%
+3.94%
-0.60%
GOPD 12,900
0.00%
OXOTH 3,690
0.00%
0.00%
NAP 1,240
+0.16%
0.00%
0.00%
Forrás
RND Solutions
Magyar gazdaság

Tavaly csökkent az államadósság, a hiány stagnált

A kormányzati szektor 2018. évi hiánya az előzetes adatok szerint 934 milliárd forint, a GDP 2,2 százaléka volt, ami megfelel az előző évi adatnak. Az egyenleg 2017-hez képest 90 milliárd forinttal romlott, GDP-arányosan változatlan maradt.

Az adatokat a KSH a túlzotthiány-eljárásról (Excessive Deficit Procedure – EDP) szóló jogszabály alapján jelentette az EU statisztikai hivatalának, az Eurostatnak. A kormányzati szektor hiánya 934 milliárd forint, a GDP 2,2 százaléka volt. A kormányzati szektor adóssága – az MNB adatai alapján – 2018 végén 29 807 milliárd forint, a GDP 70,8 százaléka volt. Míg a GDP arányos deficit gyakorlatilag változatlan marad, a GDP arányos államadósság – köszönhetően a gazdaság magas növekedési ütemének – jelentősen mérséklődött, a 2017-es 73,4 százalékról.

Fotó: MTI / Kovács Tamás

Az euró bevezetéshez szükséges követelmények szerint az államháztartási hiány mérték minden körülmények kötött a GDP három százaléka alatt kell tartani – ezt most bőven teljesíti a magyar kormány, bár a GDP 2,2 százalékos hiánya a konjunktúra csúcsán az EU-ban a magasabbak között van, vagyis a magyar költségvetési politika továbbra is prociklikus, ami a növekedés lassulásával üthet vissza.

Az államadósság esetében maastrichti hiánycél a GDP 60 százalékánál kisebb tartozás, vagy legalább csökkenő adósságpálya.

A jelenlegi ütemet tartva a magyar adósság mértéke 2026 környékén érheti el az euróbevezetés követelményének számító 60 százalékos limitet.

A KSH jelentése szerint tavaly az előző évhez képest:

A kormányzati szektor bevétele 18 617 milliárd forint, kiadása 19 551 milliárd forint volt.

  • A bevételek 1461 milliárd forinttal, 8,5 százalékkal növekedtek. A termelési adók 811 milliárd forinttal (11,8 százalékkal) voltak magasabbak az egy évvel korábbinál, amelyen belül 503 milliárd (13,9 százalék) volt az áfabevétel növekedése. A jövedelemadó-bevételek 72 milliárd forinttal (2,5 százalékkal) bővültek. A társadalombiztosítási hozzájárulások 243 milliárd forinttal (5 százalékkal) növekedtek. Az egyéb bevételek 335 milliárd forinttal, 13,3 százalékkal emelkedtek, főként az uniós támogatások jelentős bővülésének következtében.
  • A kiadások 1551 milliárd forinttal, 8,6 százalékkal nőttek. A bővülés a kifizetett munkavállalói jövedelem esetében 238 milliárd forint (5,7 százalék), a pénzbeni társadalmi juttatásokat illetően 218 milliárd forint (4,7 százalék) volt. A beruházási kiadások 693 milliárd forinttal (39,7 százalék), az egyéb kiadások pedig 435 milliárd forinttal (13,3 százalék) növekedtek. A folyó termelőfelhasználás 32 milliárd forinttal (1,1 százalék) csökkent. A kormányzati szektor kamatkiadásai lényegében nem változtak.
  • Értesüljön a gazdasági hírekről első kézből! Iratkozzon fel hírlevelünkre!
    Kapcsolódó cikkek