Magyar gazdaság

Célegyenesben a tértivevények kivezetése

A Magyar Posta 4,3 milliárd forintból hozta létre az elektronikus kézbesítési rendszert, amely a vállalatnak hatékonyabbá, az ügyfeleknek biztonságosabbá teszi a kézbesítés folyamatát.

Szeptembertől teljes fordulatszámon üzemel a Magyar Posta elektronikus kézbesítési rendszere (eKR), amelynek a fejlesztésére a társaság 2,4 milliárd forint uniós támogatás mellett 1,9 milliárd saját forrást is fordított – tájékoztatta a Világgazdaságot Jenei János. A Magyar Posta IT-megoldásokért felelős igazgatója elmondta, az elektronikus kézbesítési rendszeren keresztül, a küldeményazonosítók megadásával az ügyfelek a Posta honlapján vagy mobilapplikáción keresztül követhetik az ajánlott és a tértivevényes levelek útját. Egyébként kormányrendelet is rögzíti a papíralapú tértivevények év végi kivezetését: januártól csak elektronikusan hozhatók létre a kézbesítést igazoló visszajelzések a hivatalos iratokat feladók számára. A címzettek, a meghatalmazottak és a jogosult átvevők is elektronikus eszközön tett aláírással ismerik el, hogy átvették a küldeményt, és a feladók is elektronikus formában kapják majd meg a kézbesítési igazolásokat. A tértivevények új formája a határidőt megelőzően, már szeptember 1-jétől elérhető lesz, de csak azok számára, akik megfelelő verziójú elektronikus feladójegyzéket használnak – részletezte az igazgató.

Jenei János kiemelte: a következő két-három évben az állami hátterű cég olyan nagyszabású digitális átalakításon esik át, amely a versenyszféra egy-egy nagy szereplőjénél akár már öt-tíz éve elkezdődött. A kihívás óriási, hiszen a 30 ezer dolgozót foglalkoztató vállalatnál 650 alkalmazás fut párhuzamosan, 2800 szolgáltatási ponton – postákon, logisztikai bázisokon, üzemekben, irodákban –, ehhez fogható méretű vállalati informatikai rendszer nem sok van Magyarországon. Az elektronikus kézbesítési rendszernek a legtöbb komplex régi rendszerrel integrálva kell működnie, s bár a fejlesztésnél modellezték a program használhatóságát, a cég méretei miatt tesztüzemben nem reprodukálható a valós rendszerterhelés, ebből fakadóan voltak kisebb-nagyobb fennakadások a kiépítés során.

Az elektronikus rendszer működtetéséhez több lépcsőben, bő 8000 kézbesítőt láttak el ipari mobilkészülékkel, úgynevezett PDA-val, da­ra­bonként csaknem 180 ezer forintért, emellett több mint 2100 postahivatal 4600 munkaállomásán küldeményátvételhez szükséges alá­írópadokat telepítettek, a PDA-kon kívül 2900 mobil hőnyomtatót is biztosítanak a nagyobb küldeményszámú kézbesítőjárásokba.

A Magyar Posta 2018 novemberétől tesztelte az elektronikus kézbesítési rendszer szempontjai szerint kialakított informatikai rendszert hét kézbesítő postához (Csepel, Ercsi, Gyöngyös, Miskolc, Monor, Sopron, Nagykáta) tartozó 220 járás bevonásával. A pilotszakasztól az országos hálózatig július elejére jutottak el. A programban kulcsfontosságú volt az oktatás, hiszen a kézbesítők munkájában eddig nem volt általános a digitális eszközök használata. Ezért 1900 munkatársat képzett ki a vállalat oktatónak, ők további 15 ezer kollégának adták át a szükséges ismereteket.

A kézbesítés elektronikussá tételével az ügyfél szempontjából átláthatóvá, ezáltal biztonságosabbá válik a folyamat, a Posta számára pedig hatékonyabbá válik a kézbesítés, gyorsul a feldolgozás. Az egyik legnagyobb foglalkoztatóként a munkaerőhiány miatt sem mellékes, hogy a kézbesítést az alkalmazottak túlterhelése nélkül oldhatják meg. Az IT-megoldások igazgatója előrebocsátotta: a levelek után a következő két-három évben az automatizált csomagfeldolgozás és a csomagkézbesítés fejlesztése lesz a jövőbeli fő irány.

Ezek is érdekelhetik