BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Teljesen átszervezi a csomagkézbesítést a következő években a Magyar Posta

Több tízmilliárd forintos beruházás keretében helyezi új alapokra a csomagfeldolgozást és -kézbesítést a Magyar Posta – értesült a Világgazdaság. A fejlesztéseket júliusban kezdték meg, és 2022-re tervezik a befejezésüket.

A Magyar Posta, történetének egyik legnagyobb értékű beruházásával, több tízmilliárd forintból növeli a csomagfeldolgozás és -kézbesítés hatékonyságát – tudta meg a Világgazdaság. A komplex fejlesztést júliusban kezdték meg, és 2022 nyarán fejeződhet be, tehát három év múlva már a legmodernebb logisztikai infrastruktúrával várhatja a társaság a Black Friday akciókkal induló, megnövekedett terheléssel járó karácsonyi szezont. Arra számítanak, hogy a csomagforgalom látványosan megugorhat a következő években. A Magyar Posta várakozásai szerint az idei tervekben szereplő 43,3 millió darab általuk kezelt csomag mennyisége tíz éven belül megduplázódhat. A mostani beruházás hord­erejét mutatja, hogy a Posta több mint százötven éves történetében eddig csak kétszer fordítottak nagyobb összeget a csomagkezelés modernizációjára. Előbb 2004-ben a budaörsi csomagfeldolgozó létrehozásával, majd tavaly a Budapest IX. kerületi logisztikai központban egy automata csomagfeldolgozó rendszer üzembe helyezésével bővítették a kapacitást.

Menyhárt Zoltán, a projekt igazgatója lapunknak elmondta: a költségek kétharmadát a tervek szerint a központi csomagfeldolgozó kialakítására fordítják, a szortírozóüzem mellett pedig országszerte 23 depót alakítanak ki, 19-et vidéken, négyet a fővárosban. Az úgynevezett hub and spoke modellnek az a lényege, hogy az adott cég, jelen esetben a Magyar Posta, az áruk útjának teljes szervezésével, önálló szerződéses és felelősségi háttérrel valósítja meg a leggyorsabb célba juttatást. Az igazgató előrebocsátotta, hogy két mintadepó indíthatja a sort, a debrecenit és a győrit jövő áprilisban tervezik átadni. A raktárépületeket három méret szerint kategorizálják: négy-négy S-es és M-es, valamint tizenöt L-es méretűt alakíthatnak ki. Első körben beszerzik a szükséges több ezer négyzetméteres ingatlanokat, majd gépesítik őket, végül pedig egy teljesen új, integrált IT-rendszert vezetnek be.

Bár a Magyar Posta 35 százalékos részesedéssel vezeti a belföldi CEP- (Currier-Express-Parcel, azaz futár-expressz-csomag) piacot, csúcsidőszakban, amikor az átlagos időszakhoz képest akár 40 százalékkal is megnövekedhet a csomagforgalom, még ma is előfordulhat két-három napos várakozás. Ezzel szemben az új rendszer már megfelelhet annak az online kereskedelemben is egyre inkább meghatározó elvárásnak, hogy a rendelt termék érkezzen meg másnap, de legkésőbb 24 órán belül. Igaz, ahhoz, hogy ez megvalósulhasson, az e-kereskedőnek is a lehető legrövidebb idő alatt továbbítania kell az árut a Postának. A címzettnek pedig nemcsak a küldemény valós idejű nyomon követésére lesz lehetősége, hanem a kiszállítás címét is módosíthatja, ha például időközben mégsem tud a megadott időpontban otthon tartózkodni. Menyhárt Zoltán szerint az is versenyelőnyt jelenthet, ha a több piaci szereplő által használt két-három órás időablaknál pontosabban adhatják meg a kiszállítás várható idejét.

A hatékonyságnövelés a mintegy 1500 darabos járműpark és a hozzávetőleg 4600 fős létszám jelentős változása nélkül valósul meg. A fejenként kezelt csomagok száma ugyanis a jelenlegi több mint

9 ezerről jóval 22 ezer fölé emelkedhet 2030-ig, a járatokat pedig nem manuálisan, hanem algoritmusok segítségével, mesterséges intelligencia használatával szervezik majd. A projekt igazgatója hozzátette: a csomagszegmens erősítése az organikus fejlődés mellett már csak azért is magától értetődő, mert a bevételek 70 százalékát ma még két olyan üzletág, a levél- és a pénzforgalom, azaz a csekkbefizetés adja, amelynek külön-külön 3-5 százalékkal csökken a forgalma évről évre. A Magyar Postát osztrák és portugál társával összehasonlítva látható, hogy a hazai vállalat a csomagpontok és a munkavállalók számában emelkedik ki. Igaz, a teljes létszámhoz viszonyítva a portugál postánál a csomagrészlegen dolgozók még többen vannak, Ausztria pedig egyelőre a CEP-árbevétel aránya és a kapacitás terén is jóval előrébb jár.

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.