A versenyszféra szerkezetváltozását mozdíthatja elő a Gazdaságfejlesztési és innovációs operatív programon (Ginop) belül induló Magyar multi program II. (Ginop-1.1.8.) és III. (Ginop-1.2.7.) – mondta a Világgazdaságnak Essősy Zsombor, a MAPI Magyar Fejlesztési Iroda Zrt. vezérigazgatója. Kifejtette: az a cél, hogy a hazai tulajdonú középvállalatok idővel erősödjenek meg annyira, hogy ne kelljen nagy nyugat-európai cégek alá betagozódniuk, hanem a nemzetközi piacokon terjeszkedve maguk is multinacionális termelőkké, szolgáltatókká váljanak. Erre a vezérigazgató a legnagyobb esélyt az autóipari beszállítók önállósodása mellett az elektronikai és az élelmiszeripari cégek esetében látja. Bár a Pénzügyminisztérium célja, hogy legyen minimum 100-130 erre alkalmas piaci szereplő, Essősy Zsombor szerint jó, ha akad 60-80. Közülük idővel minden másodiknak lesz esélye multivá növekedni, de ennek az esélynek már kettő-négy éven belül legalább részeredményekkel kell párosulnia. A két új, együttesen 14,17 milliárd forint keretű felhívás tervezetét a napokban bocsátották társadalmi egyeztetésre, az észrevételeket, javaslatokat e hét vasárnapjáig várja a kiíró. Míg a Magyar multi II. keretében a termékfejlesztéstől az arculatépítésen át a szervezetfejlesztésig vehető igénybe tanácsadás, a Magyar multi III.-ban eszközök, gépek vásárlására, infrastrukturális és ingatlanberuházásra is lehetőség van. A két program előzménye a Magyar multi I., amelynek során az IFKA Iparfejlesztési Közhasznú Nonprofit Kft. térképezte fel céges adatbázisok, illetve online jelentkezések alapján, hogy mely piaci szereplőknek érdemes a hónuk alá nyúlni. A mostani programok során a cégek kiválasztásánál perdöntő az árbevétel, illetve az exportból származó részének dinamikus növekedése: középvállalatok esetében az előbbiben legalább 30, az utóbbiban pedig 75 százalékos bővülést kell három év átlagában felmutatni a maximális pontszámhoz, de a belépési küszöb is 5–10, illetve 10–25 százalék. A szakértő szerint két kör lehet igazán alkalmas arra, hogy multinacionális vállalattá váljon. Az egyik a már legalább öt-tíz, de akár húsz éve működő, 50-60 dolgozót alkalmazó feldolgozóipari cégeké, amelyek már eredményesek, de tovább akarnak fejlődni, vagy pedig a mindössze két-három éve indult, 10-12 fős, hatalmas növekedési potenciállal rendelkező vállalkozásoké. Szerinte az előbbiekből legfeljebb 300-400, az utóbbiakból 200-250 lehet az országban, közülük kell megtalálni a legjobbakat. A MAPI vezérigazgatója szerint, mivel a Magyar multi II. és III. is pilotprogram, ha beválnak a bennük megfogalmazott fejlesztési tervek, akkor kibővítve, átdolgozva meghatározó elemei lehetnek a 2021–2027-es uniós ciklusnak is. Essősy Zsombor ugyanakkor úgy látja: csak azon cégektől érdemes erőteljes külpiaci jelenlétet várni, amelyek a belföldi értékesítésben már bizonyítottak. Azután pedig, hogy a szóban forgó cégek már szállítanak a célországokba, az új szint az lehet, ha a termékeket, szolgáltatásokat már eleve ott is állítják elő, illetve nyújtják. A szakértő szerint a többségnek irreális cél az ausztriai vagy a németországi piachoz ilyen formában közelíteni, ám Romániában, Bulgáriában, továbbá a délszláv és a mediterrán országokban feltűnhetnek saját üzemekkel is.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.