Versenyképességi kérdéssé vált a lakhatási helyzet és a munkába járás feltételrendszerének minősége az európai munkaerőpiacon – tapasztalják a hazahívó börzéket szervező Építőipari Vállalkozók Országos Szakszövetségénél (ÉVOSZ). Koji László, az ÉVOSZ elnöke a Világgazdaságnak rámutatott: a munkabér nagysága és a legális foglalkoztatás után a harmadik legfontosabb kérdés a külföldön dolgozók számára is a lakhatás. Az állami támogatással elindult munkásszálló-építési program fontos, de nem mindenható megoldás – jelezte Koji –, a támogatási rendszer kiszélesítése az áfa-visszaigénylés lehetőségének bővítésével és a kedvezményes áfa további részleges meghosszabbítása tízezrek otthonteremtését segítheti. Az építőipari szakszövetség a lakóépületekre kötött szerződésállomány alakulásából ítélve úgy látja, kormányzati intézkedések nélkül fél éven belül beszakadhat az újlakás-piac. Számításaik szerint a tavaly november 1-jéig érvényes építési engedélyt kapott húszezer lakás mellé további tízezer megépítését garantálná a kormány, ha a határidőt kiterjesztené 2019 közepéig. Így utólagosan, ha ekkorra megszerezték az építési engedélyt, az új lakások építői 2023-ig élhetnének az 5 százalékos lakásáfa lehetőségével. Különben a 27 százalékra visszaugró áfa nyomán 22 százalékos áremelkedés vár a piacra, ami az építőipar teljesítményét is befolyásolhatja, derékba törve az éppen csak megerősödött lakásépítő cégeket.
Az önkormányzati választások hagyományosan rányomják bélyegüket az építőipar megrendelésállományára: a kampány idején megugrik, utána viszont lejtmenet következik – válaszolta kérdésünkre Koji László, hozzátéve, minél nagyobbak a személyi változások, annál nagyobbak és hosszabbak a mínuszok. Az új testületeknek fel kell állniuk, és koncepciót kell alkotniuk, de reményei szerint a 2020-as költségvetéseket mielőbb végiggondolják a képviselő-testületek. A magyar építőipar harmadik legnagyobb megrendelője Budapest és a kerületi önkormányzatok, az ágazat teljes megrendelésállományának 50, utóbb már több mint 60 százalékát a közmegrendelések adják. Koji László úgy véli, Budapest építése és fejlesztése nem válik politikai kérdéssé, a megrendelt projektek el fognak készülni, a leállásokból senki sem szokott jól kijönni anyagilag.
Közlekedésfejlesztésre, út- és vasútépítésekre továbbra is szükség van, miként hosszú távú lakásprogramra is bérlakásépítéssel, panelprogrammal. A napi kétórás munkába járás már sok, havonta 40 órát, vagyis egy teljes heti munkaidőt tölteni közlekedéssel nem vonzó, a megfizethető és színvonalas bérlakások, a lakáspiaci mobilitás felé kell elmozdulni. Bécsben ma már szinte olcsóbb lakást bérelni, mint Budapesten – közölte Koji. Szerinte az ÉVOSZ legközelebbi, amszterdami hazahívó börzéjén várhatóan ismét fókuszba kerülnek a lakhatási kérdések és lehetőségek, akárcsak a közlekedésfejlesztés, amely egyre nagyobb súlyt képvisel a munkavállalói döntésekben. Példaként említette a szövetségi elnök Debrecent, ahol mindez a 2030-ig szóló városfejlesztési stratégia sarkalatos pontja, hiszen a városba is új, részben jól képzett munkaerőt kell vonzani az autóipari beruházáshoz is.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.