BUX 41,779.48
+0.74%
BUMIX 3,950.99
+1.32%
CETOP20 1,976.81
+0.33%
OTP 9,904
-3.75%
KPACK 3,100
0.00%
0.00%
0.00%
+1.14%
-0.61%
ZWACK 17,050
0.00%
0.00%
ANY 1,620
+1.25%
RABA 1,180
+2.16%
-4.29%
-0.24%
+6.16%
-0.92%
OPUS 188.8
+2.61%
+11.11%
-0.74%
0.00%
+2.74%
OTT1 149.2
0.00%
+3.54%
MOL 2,700
-0.59%
0.00%
ALTEO 2,390
+1.70%
-9.09%
+0.40%
EHEP 1,590
+4.95%
0.00%
+0.64%
MKB 1,972
0.00%
0.00%
-1.20%
0.00%
0.00%
SunDell 41,600
0.00%
-0.47%
0.00%
+1.48%
+5.71%
+4.38%
+2.48%
GOPD 12,700
0.00%
OXOTH 3,740
0.00%
+4.09%
NAP 1,190
+1.54%
0.00%
0.00%
Forrás
RND Solutions
Magyar gazdaság

Kifejezetten jó lett az idei haltermés

Nem emelkednek az árak az idei karácsonyi halszezonban, és bőséges lesz a kínálat – állítja Németh István, a Magyar Akvakultúra és Halászati Szakmaközi Szervezet elnöke.

Sikeres évet zárhatnak a hazai haltermelők, a tavalyihoz képest 3-5 százalékkal növekedett a haltermés, mivel kedvezők voltak a hidrológiai körülmények és a nyári hőmérséklet. Az emelkedés nem az egyedszámból adódik, hanem abból, hogy a jobb körülmények között nagyobb súlyt értek el a halak – mondta a Világgazdaságnak Németh István, a Magyar Akvakultúra és Halászati Szakmaközi Szervezet (MA-Hal) elnöke.

A Magyarországon elfogyasztott halmennyiség 70 százaléka ponty, és Németh István szerint a fogyasztók az idei karácsonyi szezonban a tavalyi árakon juthatnak halhoz. A tógazdaságok az idén a korábbinál nagyobb hangsúlyt helyeznek a közvetlen értékesítésre, ami azt jelenti, hogy azokon a helyeken, ahol a termelők árulják a saját halaikat, 1000 forint körüli áron kínálnak egy kiló pontyot. Európában visszaszorult a korábban hiányt okozó pontybetegség, a koiherpesz-vírus, ami segít az árak kordában tartásában.

Fotó: VG/Kallus György

A magyarországi halfogyasztás folyamatosan nő, a rendszerváltáskor jellemző 2,8 kilogrammnyi, egy főre jutó éves mennyiség a múlt évre 6,7 kilóra emelkedett, de ez még messze van a 22 kilós uniós átlagtól. A fogyasztás bővülésében a MA-Hal elnöke szerint szerepe van az uniós és hazai költségvetési forrásból finanszírozott, 800 millió forint keretösszegű Kapj rá! marketingkampánynak is.

Németh István úgy látja, a növekvő halértékesítés ellenére továbbra is gond, hogy a hazai fogyasztás szezonális, ünnepekhez kötött, így a január és a február mélypontnak számít. Tudatosítani kell a fogyasztókban, hogy a hal nem csak az ünnepek idején egészséges, kívánatos lenne a heti egyszeri halételfogyasztás. A kínálat ehhez adott lenne, a magyarországi haltermékekből bőven jut exportra, és az utóbbi években javult a feldolgozottsági fok is – mondta.

A teljes cikket a Világgazdaság szerdai számában olvashatják

Értesüljön a gazdasági hírekről első kézből! Iratkozzon fel hírlevelünkre!
Kapcsolódó cikkek