Az idei eredetileg erős évnek ígérkezett a Hungexpo Zrt.-nél, és 6,5 milliárd forintos árbevételt terveztek (ami a tavalyi 8,5 milliárdnál szerényebb, de kétévente több nagy kiállítás menetrendszerűen hiányzik a bevételekből), ám a járványhelyzet miatt a cég forgalma a reméltnek alig több, mint a fele, nagyjából 3-4 milliárd forint lehet – erről a társaság vezérigazgatója beszélt a Világgazdaságnak. Ganczer Gábor arra is rámutatott, hogy ezzel egyidejűleg több milliárd forint bevételtől esnek el a kiállításiparban érdekelt egyéb szolgáltatók is, a standépítőktől, az audiovizuális cégeken és a hoszteszügynökségeken át a vendéglátósokig. A Hungexpónál nemzetközi példák alapján elkezdődött egy poszt-Covid kiállítási kézikönyv összeállítása is. Ami biztos, hogy a fokozott higiéniai előírásokon túl sok más is változik, a digitális tartalmak és a látványelemek például nagyobb szerepet kapnak a jövő kiállításiparában.
A február végi Utazás kiállítást még megtartották ugyan, de a sikeres szakmai napok ellenére a végső látogatószám majdnem 20 százalékkal kisebb volt a vártnál. Ezzel párhuzamosan változatlan intenzitással folyt a nagy sikerűnek ígérkező Construma és Otthon Design szervezése – idézte fel a járványkrízis berobbanása előtti napokat Ganczer Gábor. A vásárváros március 13-án bezárt kapui mögött azonban nem állt meg az élet, sőt, a nettó 55 milliárd forintos beruházásból épülő fogadóközpont, a két új csarnok és a kongresszusi központ építése zavartalanul folytatódhatott. Olyannyira, hogy vannak ütemek, amelyek a tervezettnél előrébb tartanak. „Korábbi átadás nem valószínű, de a kiállítási kényszerszünet egyetlen pozitív mellékhatása, hogy a vártnál is jobban halad a beruházás” – mondta a vezérigazgató.
Bár a társaság bevételei két hónapja teljesen lenullázódtak, mind a 92 állományban lévő dolgozót sikerült megtartani, és ha a szeptemberre tervezett újraindulás megvalósul, akkor várhatóan nem kényszerülnek elbocsátásokra. Munka ugyanis van: az idei kiállításnaptárból hat – illetve az amúgy is holtszezonnak számító két nyári hónapon kívül négy – hónap programját teljesen újra kell szervezni. A kiállítóknak az idei új időpont az elsődleges ajánlat, amelyre a teljes befizetett részvételi díjat beszámítják. Akik azonban idén már nem, csak jövőre akarnak megjelenni, azoknak a vis maior helyzet, illetve a szervezők saját költségeinek érvényesítése miatt nem adják vissza a teljes összeget. Egyelőre a 2020 tavaszára meghirdetett kiállítások 90 százalékának találtak idei dátumot. A szeptember elejére tervezett, de jövőre elhalasztott Eucharisztikus Világkongresszus sem veszett el, Budapest marad a helyszíne.
Az őszi szezon szeptember harmadik hétvégéjén az Automobil & Tuning Show-val indul, és lesz Construma is, bár az erre az évre tervezett két Otthon Design kiállítás összeolvad. Megrendezik az Ipar Napjait is ősszel, a későbbi dátum miatt részben szkeptikus építőipari vállalkozásokkal ellentétben az ipari kiállítókkal könnyebben megy az egyeztetés. A Hungexpo vezérigazgatója hisz abban, hogy a járvány után elsőként a regionális rendezvények állhatnak talpra, a koronavírust elsősorban az iparágak nemzetközi csúcsrendezvényei szenvedik majd meg. Ganczer Gábor szerint a gazdasági válsággal együtt jár, hogy a céges és a magánkiadásokat megnyirbálják, és ezzel a Construmának számolnia kell egy ideig, ezért a következő évi bevételeket is óvatosabban tervezik.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.