BUX 41,779.48
+0.74%
BUMIX 3,950.99
+1.32%
CETOP20 1,976.81
+0.33%
OTP 9,904
-3.75%
KPACK 3,100
0.00%
0.00%
0.00%
+1.14%
-0.61%
ZWACK 17,050
0.00%
0.00%
ANY 1,620
+1.25%
RABA 1,180
+2.16%
-4.29%
-0.24%
+6.16%
-0.92%
OPUS 188.8
+2.61%
+11.11%
-0.74%
0.00%
+2.74%
OTT1 149.2
0.00%
+3.54%
MOL 2,700
-0.59%
0.00%
ALTEO 2,390
+1.70%
-9.09%
+0.40%
EHEP 1,590
+4.95%
0.00%
+0.64%
MKB 1,972
0.00%
0.00%
-1.20%
0.00%
0.00%
SunDell 41,600
0.00%
-0.47%
0.00%
+1.48%
+5.71%
+4.38%
+2.48%
GOPD 12,700
0.00%
OXOTH 3,740
0.00%
+4.09%
NAP 1,190
+1.54%
0.00%
0.00%
Forrás
RND Solutions
Magyar gazdaság

Erősítené az EU a vasúton utazók jogait

Az Európai Unió még az idén megerősíttetné a vonattal utazók jogait. Például a késések idejére a mainál nagyobb kárpótlást íratna elő, és több segítség járna a fogyatékosságuk miatt rászorulóknak.

Az uniós tervek szerint erősebb és kiterjedtebb jogokat kapnának a vonattal utazók 2021-re, az Európai Bizottság javaslata szerint ez az esztendő lenne az európai vasút éve. Bár az utasjogok terén folyó munka a koronavírus miatt leállt, de az Európai Parlament közlése szerint júniusban már újraindult.

A vasúton utazók alapvető jogait és kötelességeit egy 2009 óta hatályos uniós jogszabály rögzíti. Kitér az információhoz való hozzáférésre, a vonatjegyek elérhetőségére, a segítségnyújtásra, a vonatkésés, a járattörlés és a balesetek miatti kártérítésre, a fogyatékos vagy mozgáskorlátozott utasoknak ingyen járó segítségre, végül a panaszkezelés mikéntjére is. Az Európai Bizottság – egy 2013-as jelentés, majd egy 2017-es hatásvizsgálat alapján – 2017-ben javasolta a vonatkozó szabályozás módosítását annak érdekében, hogy javuljon az összhang az uniós utasjogok és a vasútvállalatok érdekei között. Például egységesülne a szabályozás, azaz eltűnnének a határátlépéssel járó, az elővárosi és a regionális szolgáltatások között fennálló, 2020-ra pedig a nagy távolságú belföldi járatok közötti egyedi különbségek is.

Fotó: Kallus György / VG

A javaslat szerint minden vasúti szolgáltatás esetében meg kell erősíteni a mozgáskorlátozottak jogait, és kompenzálni kell őket, ha esetleg elvész vagy megrongálódik a közlekedésben használt eszközük. E kör kiszolgálására külön fel kell készíteni a személyzetet.

Az utasokat informálni kell a jogaikról – erősíti meg a már meglévő előírást a javaslat. Azt is tudatni kell velük, hogy a jeggyel megvásárolt jogaik az egész utazásra vagy csak egyes szegmenseire vonatkoznak-e. Ugyanakkor megjelenne a vis maior záradék, vagyis a vasútvállalat nem lenne köteles kártérítést fizetni a természeti katasztrófák miatti késésért, tehát azokban az esetekben, amelyeket nem a vállalat okozott, és megelőzni sem tudott volna.

A módosításokat 2018 októberében 25 változtatással szavazta meg a parlament szállítási és idegenforgalmi bizottsága, és egy hónapra rá rábólintott az Európai Parlament is. A változtatások például a vis maior klauzula bevezetésének kitolására, a vonaton történő kerékpárszállítás támogatására és a vonatkésések miatti kárpótlás növelésére vonatkoztak, továbbá arra, hogy 12–48 órával előre kell jelezni, ha a mozgáskorlátozott utasnak az állomáson segítségre lesz szüksége.

A teljes cikk a Világgazdaság szerdai számában olvasható

Értesüljön a gazdasági hírekről első kézből! Iratkozzon fel hírlevelünkre!
Kapcsolódó cikkek