Magyar gazdaság

Régiós topvállalattá nőtt a Market

Időközben elengedte a kisebb feladatokat, mert a nagy munkákra, megbízásokra összpontosít.

Annak érdekében, hogy ne szakadjon be az építőipari rendelésállomány a koronavírusjárvány gazdasági hatásai miatt, és legyen bizalom a fejlesztésekhez, most az építőiparnak kell a beruházókat pozitív impulzusokkal, például alacsonyabb árakkal támogatnia – mutatott rá Scheer Sándor, a Market Építő Zrt. vezérigazgatója az épülő Mol Campus bejárása alkalmából tartott háttérbeszélgetésen.

A tavaly 186 milliárd forint árbevételt elérő vállalat alapító-társtulajdonosa a Világgazdaság kérdésére elmondta:

jó esetben 180 milliárdos, vagyis a tavalyinál 3-5 százalékkal kisebb lesz az idei forgalmuk, mivel a debreceni BMW-gyár építése tolódik, és egy-két más megbízás is csúszik, de az áthúzódó munkákon folyamatosan tudnak dolgozni.

A Marketnél az elmúlt években nyugat-európai mintára kialakítottak egy olyan leányvállalati rendszert, amely lehetővé teszi, hogy extrém határidőkkel, zömében saját cégekkel, rugalmasan reagálva, költséghatékonyan és kiszámíthatóan tudjanak dolgozni.

A vállalat a tevékenységének felét ipari-logisztikai megbízások 60-70 százalékát már a saját cégeivel teljesíti: a tervezőirodától a betonüzemen és a betonelem-előregyártó vállalaton át a szerkezetépítő, lakásépítő és épületvillamossági szerelő céget is magában foglaló vállalatbirodalom 1200 saját alkalmazottal és az alvállalkozó partnerek 2000 dolgozójával dolgozik folyamatosan.

A Market Építő évek óta Magyarország legnagyobb árbevételű magasépítő cége, és miután az ebből származó forgalma a legutóbbi üzleti évében 580 millió euró volt, már a régióban is a top 10 közé tartozik.

Kezd visszatérni a verseny az építőiparban, helyreáll az eredeti szereposztás, végre nem a megrendelőnek kell udvarolnia egy-egy beszállítónak – összegezte a koronavírus okozta helyzet hatását Scheer Sándor, aki szerint egyre több jel utal az igazi piaci verseny kialakulására, ennek hatására az árak minden szinten mérséklődhetnek.

Fotó: VG – Kallus György

Az elmúlt évek megbízásdömpingje nyomán az ágazat minden szereplője árat emelt, ám a drágulás egy részét indokolatlanul fizette ki a piac, ráadásul a nyereség egy része eltűnt a bonyolult ágazati struktúrában. Scheer Sándor kérdésünkre közölte: az adatelemzések szerint, bár mindenki jobban keresett, de nem annyival, mint amennyivel árat emelt.

Az alvállalkozói hálózat egyik pontján sem nőtt a szereplők jövedelmezősége. Reméli azonban, hogy a cégek a többletbevételeket fejlesztésre, képzésre és hatékonyságnövelésre fordították. Az ágazatban most ez utóbbi a legfontosabb kérdés:

20-30 százalékkal hatékonyabban kellene dolgoznia, azaz ennyivel több munkát kellene elvégeznie egy-egy munkásnak.

A Market időközben elengedte a kisebb feladatokat, mert a nagy munkákra, megbízásokra összpontosít. A lakóingatlan-fejlesztésbe csak a vegyes funkciójú BudaPart negyed miatt vágott bele, de ezt igazából a kkv-k terepének tartja. A lakásépítési ágazat megerősödéséhez a Market-vezér kiszámítható nemzeti lakáspolitikát és évi 30 ezer lakás megépítését tartja szükségesnek, erre a kkv-szektor is hosszú távon alapozhatna.

MOL Campus BudaPart Market Építő Zrt.
Kapcsolódó cikkek