BUX 52,376.91
+0.09%
BUMIX 4,404.2
-0.58%
CETOP20 2,374.54
-0.46%
OTP 18,110
-0.96%
KPACK 16,800
0.00%
0.00%
0.00%
-0.27%
+0.67%
ZWACK 16,600
0.00%
0.00%
ANY 1,615
-0.31%
RABA 1,570
0.00%
0.00%
-2.06%
+1.66%
0.00%
+0.40%
+0.38%
-2.60%
-0.44%
+3.00%
OTT1 149.2
0.00%
-2.04%
MOL 2,436
-0.08%
-0.67%
ALTEO 1,395
+1.82%
0.00%
-3.23%
EHEP 1,975
+0.25%
0.00%
4IG 1,010
-0.39%
MKB 1,972
0.00%
0.00%
+1.20%
-0.35%
-5.00%
+8.33%
SunDell 37,400
0.00%
0.00%
-0.44%
-3.24%
0.00%
-1.23%
0.00%
Forrás
RND Solutions
Magyar gazdaság

Megviseli Kínát a konténerlogisztika

A kínai termékek iránti óriási kereslet lekövetését megszenvedi az ország tengeri szállítmányozási kapacitása.

A kínai termékek iránti kereslet olyannyira megnőtt az utóbbi időben, hogy az lényegében globális konténerhiányt okoz, ami erősen megemeli a szállítási költségeket, és növeli a termékek árát is. Az Origo cikke szerint ez káros hatással lehet az ország exportjára, illetve rengeteg termék esetében készlethiányhoz vezethet. Mint írták,

a konténerhiány több okra is visszavezethető, melyek most együttesen fejtik ki hatásaikat és okoznak globális problémát a szállítmányozásban.

Kína soha nem látott kereskedelmi többletet produkált tavaly. A kínai kivitel novemberben a hatodik egymást követő hónapja bővült. Ez részben annak köszönhető, hogy a kínai gyártók előnyös helyzetbe kerültek a külföldi, járványügyi korlátozások miatt akadályoztatott versenytársaikkal szemben, ahogy szinte az egész világ zárlat alá került a koronavírus-járvány miatt. Bár ezzel egyidejűleg a légi teherfuvarozás erőre kapott, annak korlátozottsága – és korlátozása – azonban csak részbeni enyhülést hozott, mivel most szinte minden árunak a tengeren kell célba érnie.

Fotó: Getty Images

A járványnak köszönhető munkaerőhiány, a vírusveszély miatt megnehezülő műszakváltások miatt a kikötőkben a ki- és berakodás nagyon lelassult, így a konténerek nincsenek folyton mozgásban. Az üres konténerek átlagosan 45 napot töltenek a raktárakban, kikötőkben, de van, ahol ez eléri a 60 napot is.

Becslések szerint körülbelül 180 millió konténer van világszerte, csak sosem a jó helyen.

Iparági megfigyelők szerint a kétségbeesett cégek hetekig várnak a konténerekre, és már felárat is fizetnek a megszerzésükért, ami a szállítási költségek megugrását eredményezi. A tavaly márciusi alacsony árakhoz képest. A Kínából Európába és az USA-ba irányuló fuvardíjak 300 százalékkal emelkedtek.

A cikk szerint egy átlagos 1200 dolláros napi díjú konténer jelenleg 6.000 dollár körül mozog. De Vietnámból például indult már 10.550 dolláros konténer is.

Tehát nem csupán Kínában hiánycikk az üres konténer, hanem gyakorlatilag az egész világon.

Az ázsiai hiány Európában és az USA-ban is hiányhoz vezetett, mivel a kínaiak olyan agresszíven próbálják visszaszerezni a szállítási eszközöket, hogy azok a legtöbb esetben üresen mennek vissza a Távol-Keletre. Így is minden egyes Kínába érkező konténerre három induló konténer jut.

Az egyik legnagyobb kínai technológia óriás, az Alibaba logisztikai ága a Cainiao, konténerfoglalási szolgáltatást indított légi és tengeri árufuvarozáshoz a globális hiányra reagálva. Szolgáltatási több, mint 200 kikötőt fog lefedni 50 országban. A szolgáltatás 30-40 százalékkal csökkenti majd a szállítási díjakat.

A probléma nagyon sokrétű és elemzők szerint körülbelül 3-6 hónap, amíg bármilyen megoldás is eszközölhető a lassú gyártás és kereskedelmi egyenetlenségek miatt.

Kapcsolódó cikkek