K. B. | Nyolc százalékkal drágultak az Google anyacége, az Alphabet részvényei, miután a technológiai
óriás a vártnál jobb számokat közölt a legutóbbi negyedévéről. Mind a hirdetéseknél, mind a felhőszolgáltatásoknál bővülő forgalomról számoltak be, ráadásul pozitív kilátásokkal kecsegtető beruházási tervek keretében. Az internetes hirdetések globális piacvezetőjéhez a pandémia miatt sokkal kevesebb turisztikai és szórakoztatóipari megrendelés futott be, ám ezt bőven ellensúlyozta az online térbe átvándorolt kereskedők megnőtt hirdetési hajlandósága. Az Alphabet pénzügyi igazgatója, Ruth Porat jelezte, hogy a két számjegyű forgalombővülési tempóhoz tudták tartani magukat, így 2020-at 13 százalékos plusszal, 182,53 milliárd dollár bevétellel zárták. Ennél alacsonyabb, 8,5 százalékos pluszra a 2009-es válság idején volt példa. A 40,27 milliárd dollár éves adózott nyereség 17,3 százalékkal haladja meg a 2019-est.
A gigantikus beruházásokat nélkülöző, de költségcsökkentésekben nem szűkölködő tavalyi évben történelmet írtak a készpénzfelhalmozásban: 17 milliárd dollárt tapasztottak meglévő, 120 milliárd dolláros tartalékukhoz. Lesz tehát forrás a bimbózó gazdasági konjunktúrával kecsegtető közeljövő fejlesztéseire is. Ruth Porat bejelentette, hogy a Google Cloud felhőszolgáltatásaiba invesztálnak, növelik adatközpontjaik számát, kapacitását és a létszámot, ugyanakkor a mesterséges intelligenciát egyre több szolgáltatásukba „csempészik” bele. A felhőszolgáltatások egyelőre veszteséget hoznak a Google-nak. Itt üzemi szinten a negyedik negyedévben 1,24 milliárd dolláros mínuszról számoltak be, ezzel az éves veszteség 5,6 milliárdra nőtt, ami 21 százalékkal nagyobb a 2019-ben elszenvedettnél. Ezzel szemben csak a negyedévben 15,5 milliárd dolláros adózott nyereséget produkált az Alphabet, 43 százalékkal többet az egy évvel korábbinál. Az egy részvényre eső (EPS) profit 22,30 dollár lett, lefőzve a Refinitiv konszenzusában szereplő 15,95 dollárt. Az Alphabet 23 százalékkal, 56,9 milliárd dollárra bővült negyedéves rekordforgalmának 81 százalékát a Google szállította.
A felhőszolgáltatások iránt megugró kereslet a bázisnál 46 százalékkal több, 3,83 milliárd dollár bevételt hozott. A konszenzus 53,1 milliárdos bevételről szólt, míg a felhőből származó bevételeknél csak tízmillióval lőttek a valós szám alá – írja a Reuters.
A Google tükörsima haladásra aligha számíthat az idén, az ellene Európában, Ausztráliában és Észak-Amerikában folyó trösztellenes eljárások kimenetele ugyanis bizonytalan. Az ausztrál online hirdetési piacon például 94 százalékos részesedést szerzett a cég, ám konfliktusba keveredett a helyi kormánnyal a médiatartalmak utáni fizetés tárgyában. Odahaza a Biden-kormányzattal gyűlhet meg a bajuk, mivel az adatkezelési és a moderálási szabályok szigorítása az új amerikai elnök tervei között szerepel. Az online hirdetési piacon is egyre sűrűbben kell hátrafelé pillantgatniuk. Az eMarketer szerint a Google részesedése 30 százalékos lehet az év végére, a piackutató 18 százalékos hirdetésibevétel-bővülést, 117 milliárd dollárt vár tőle, miközben az Amazon és az Alibaba dinamikusabban fejlődik, lassan ledolgozva a hátrányát.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.