BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Töretlen a bizalom a műtárgypiac iránt

Egyértelmű, hogy a műtárgy­piac is nagy kihívással néz szembe a pandémia miatt, de úgy tűnik, várakozáson felül sikerült adaptálódnia a helyzethez, a 2020-as eredmények alig mutatnak visszaesést – erről Kelen Anna, a hazai piac egyik vezető aukciósházának, a Virág Judit Galériának a művészettörténésze beszélt a Világgazdaságnak adott interjújában.

Hogyan értékeli az előző évet aukciós szempontból?

Meglepően jól jöttünk ki a helyzetből, amit a saját esetünkben az online fejlesztés pozitív hatásának tudok be, de globális szinten is azt látjuk, hogy töretlen a bizalom a műtárgypiac iránt. A forgalmunk még úgy sem esett vissza, hogy a tavaszi szezon teljesen leállt.

Milyen okok húzódnak meg emögött?

Azzal összefüggésben, hogy a tavaszi szezon teljesen kiesett, és a nyáron sem lehetett utazni, több elkölthető, befektethető pénzük maradt az ügyfeleinknek. Ők ősszel és télen éltek a lehetőséggel, úgy érezték, nagyobb összeggel is beszállhatnak a piacba, mert a műtárgy hosszú távon is értékőrző, jó befektetés. A ­piac ismét visszaigazolta, hogy az igazán nagy mesterek képeit krízisek esetén is magasan jegyzik. Az a különbség a 2008 után bekövetkezett pénzügyi válsághoz képest, hogy a kisebb nevek és az alacsonyabb értékű műtárgyak iránt is óriási kereslet van. Sikerült egy új réteget megszólítani, de hogy minek köszönhető és mennyire fenntartható az érdeklődésük, az a jövőben fog kiderülni. Az elmúlt években nagy hangsúlyt fektettünk arra, hogy minél többen megismerjenek minket, megjelentünk új platformokon, ez a munka is most érik be.

Például nagy sikert aratott a kortárs aukciójuk.

Nemcsak a modern és a kortárs aukciókon van a hangsúly, hiszen a klasszikus piacon is új gyűjtők jelentek meg, akik kifejezetten a 19. századi festményeket keresik. Paál László, Munkácsy, Szinyei Merse megint kifejezetten magas áron kelnek el. Amikor valaki elkezd érdeklődni egy új befektetési terület iránt, akkor értelemszerűen a biztos nevekre fókuszál, azokra, akik száz éve is nagy értéket képviseltek, és ezek bizony a klasszikusok. Ez a tendencia most jól megfigyelhető.

A nemzetközi piacon az látszik, hogy a top árú, a legmagasabb értékű képek inkább privat sales keretében kelnek el. A Virág Judit Galériában változott a magáneladások és az aukciós eladások aránya?

Óvatosabbak vagyunk kicsit, hiszen mi sem tettünk be olyan festményt télen az aukcióra, amelytől azt lehet remélni, hogy százmillió fölé megy a leütési ára. Bár pozitív eredményeket érünk el a privat sales kategóriájában, de úgy látom, változatlan az aránya, legalábbis nem ugrott meg nagyobb mértékben.

Az online aukcióikhoz nem vettek igénybe szolgáltatót, saját platformot fejlesztettek. Miért döntöttek így, és melyek az alapvető tapasztalataik ezzel a formával?

Jó döntésnek tartjuk az önállóságot. Ez a vevőinknek is jó, hiszen mi nem számolunk fel pluszjutalékot, mint a nagy online auk­ciós szolgáltatást nyújtó platformok. Sok visszajelzést kaptunk a hazai közönségtől, hogy nálunk biztonságban érzik az adatai­kat, köztünk és az ügyfeleink között ez a bizalom évtizedek alatt épült ki. Ez a két tényező is hozzájárult ahhoz, hogy olyanok is elkezdtek nálunk online vásárolni, akik korábban nem tették. Az aukció alatt látjuk, ki honnan licitál, és egészen megdöbbentő helyekről jelentkeztek be Hongkongtól kezdve amerikai kisvárosokig. De belföldön is azt tapasztaltuk, hogy nemcsak Budapestről, hanem szerte az országból érkeztek vevők. A vírus rákényszerített minket, a piac minden szereplőjét a technológiai fejlesztésre, és túllendített azon a vélekedésen, hogy a műtárgy nem adható el kizárólag online aukció formájában. Azt feltételeztük, hogy lehet, hogy ez Kínában vagy a tengerentúlon működik, de a magyar piac biztosan elutasítóan fog rá reagálni. Kiderült, hogy egyáltalán nem így van.

Ebbe az is beletartozik, hogy továbbfejlesztik a galéria online jelenlétét?

Ugyanúgy levezetem az árverést, mintha lenne közönség, és ezt közvetítjük az interneten, két kamera veszi az eseményeket. Az árverés eseményjellegét próbáltuk úgy átemelni az online térbe, hogy a galériában komplett színpadot építettünk, amelyen a telefonos liciteket fogadó munkatársak ülnek. A hibrid aukciók rendszerét akkor is megtartjuk, ha visszatérnek a korábbi mindennapok, és erősen fejlesztjük a webshopunkat is.

Mik a terveik 2021-re?

A galéria kiállítótere 400 négyzetméterrel bővül, ez lehetőséget ad kisebb aukciók rendezésére a saját galériánkban. Tavasszal tervezünk egy grafikai árverést és egy kortárs művészeti aukciót a nyolcvanas évektől napjainkig tartó időszakból. A kiállítási programunk az elfeledett vagy kevésbé ismert életművekre koncentrál, az első tárlatunk Demény Miklós művészetét mutatja be.

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.