Magyar gazdaság

Az idei esküvőszezon eleje már végleg elúszott

A szolgáltatók harmada még a 2020-as bevételnél is kevesebbre számít, sokaknak a foglalók visszafizetése is nehézséget okoz.

Több mint féléves leállás után, május 28-án újraindulhat az esküvőipar. Az ágazat vállalkozói megsínylették a járványt:

tavaly csak a nyári hónapokban lehetett igazán lakodalmakat tartani, de azt is létszám-, ősszel pedig időkorlát mellett, majd az év végén ismét a tavaszihoz hasonló teljes tilalom lépett életbe, és csak most jön az enyhülés.

A korábbi évekhez képest sokkal több esküvőt terveztek az idei tavaszra a párok, mivel a tavaly elhalasztott lakodalmak közül is sokat 2021 áprilisára, májusára tettek át, a nyári időpontok közül ugyanis sokat már lefoglaltak azok, akik egyébként is 2021-ben akartak egybekelni – mondta a Világgazdaságnak Isik Zsuzsa, a közel 26 ezer tagot és több száz szolgáltatót számláló Menyasszonyi Csevegő Facebook-csoport alapítója. Hozzátette,

az idei korlátozások miatt a tavalyinál többen mondták le véglegesen a lakodalmat, sok pár belefáradt, hogy nem ritkán a harmadik-negyedik időpontot kellene elcsúsztatnia. Olyanok is vannak, akik a végsőkig kitartanak, vagy a pontos dátumról csak később döntenek.

Fotó: Anne-Christine POUJOULAT / AFP

Mindez az ágazat szolgáltatóira is nagy hatással van, mivel kisebb megszakításokkal már egy éve alig van bevételük, sokaknak nehézséget okoz a foglalók visszafizetése. Egy az említett csoportban végzett ágazati felmérés szerint az esküvői szolgáltatók több mint 70 százaléka egyéni vállalkozó, és legfeljebb a elengedését tudták eddig állami segítségként igénybe venni. Az is kiderült, hogy a vállalkozók legfeljebb elvétve váltottak profilt vagy bővítették tevékenységi körüket. A megkérdezettek több mint 90 százalékának csökkent tavaly az árbevétele, és harmaduk szerint az idén még kevesebb bevételhez jutnak, 31 százalékuk azonban bevételnövekedésre számít.

A vállalkozók mintegy 30 százalékának egyetlen ügyfele sem mondta le idén végérvényesen a megbízását, 34 százalék nyilatkozott úgy, hogy megrendelőinek kevesebb mint 10 százaléka mondta vissza a szolgáltatást, és 21 százalék esetében a végleges visszamondások száma az ügyfelek 10–25 százaléka közé esett. Az időpontokban nagy rugalmasságot kíván meg a helyzet az esküvőipar vállalkozóitól, mert ugyan a megkérdezettek 16,4 százalékánál egyetlen ügyfél sem változtatott az időponton, és csaknem 60 százalékuk esetében a megrendelők kevesebb mint negyede tette későbbre, ugyanakkor 20 százalékuknál már minden második pár átütemezte a megbízást. A válaszadók kétharmadának van olyan ügyfele is, aki a jövő évre halasztotta az esküvőt, és harmadának lett új megbízója azért, mert az nem volt elégedett az előző szolgáltató válságkezelésével.

A vállalkozók negyede rendelkezik tartalékkal és megbízásokkal, ők nem aggódnak a bevételek miatt, további 20 százalékuknak három–öt hónapra elegendő forrása van, 10 százalékuknak tartalékuk ugyan nincs, de munkájuk igen, ezért nem tartják kritikusnak a vállalkozás pénzügyi helyzetét. Az árak nagyobb mértékű emelkedésére a felmérés alapján nem kell számítani, a válaszadók 31 százaléka nyilatkozott úgy, hogy nem emelkedtek a költségei, ami az áremelést indokolná, és ugyanennyien válaszolták azt, hogy bár szükség lenne emelésre, nem fogja ez meglépni.

esküvőpiac esküvő
Kapcsolódó cikkek