Magyar gazdaság

A magyarok fele nyitott a telemedicina szolgáltatások igénybevételére

A világjárvány bebizonyította, hogy a virtuális orvoslás kiválóan alkalmas számos egyszerű orvosi vizit kiváltására anélkül, hogy az ellátás minősége sérülne. Az OECD „Health at a Glance: Europe 2020” riportja szerint a telemedicina szolgáltatások használata jelentősen megnőtt számos országban a járvány első szakaszában: 2020 márciusában Franciaországban például ötszázszorosára növekedett a telemedicina heti vizitszám. Egy nemrég elkészített hazai kutatás szerint

Magyarországon is jelentős növekedést értek el a távegészségügyi szolgáltatások az elmúlt hónapok során, amely elsősorban annak köszönhető, hogy hazánkban minden második páciens nyitott a telemedicina szolgáltatások igénybevételére.

Európában a világjárvány előtt a távegészségügy és a telemedicina szolgáltatások még kevésbé voltak népszerűek, a szolgáltatók és a betegek is számos akadályba ütköztek, ha távolról szerettek volna egészségügyi szolgáltatásokat igénybe venni. A növekvő koronavírus fertőzöttség és a személyes ellátást korlátozó lezárások miatt az utóbbi másfél évben viszont nagyobb rugalmasságra volt szükség az egészségügyi ellátásban, ennek köszönhetjük a telemedicina szolgáltatások ugrásszerű fejlődését. Ma viszont már könnyen elérhetőek a telediagnosztika, telerehabilitáció, telediabetológia, telepszichiátria, telekardiológia szolgáltatásai.

Franciaországban tavaly március 23. és 29. között közel 500 ezer távkonzultációra került sor, a március előtti heti 10 ezer telekonzultációval szemben. Németországban a becslések szerint márciusban 19,5 ezer orvosi konzultáció zajlott a digitális platformokon, szemben a január és február havi 1700 távkonzultációval. Norvégiában a háziorvossal folytatott e-konzultációk aránya a március 2-8. közötti 5 százalékról a március 16-22-e közötti időszakra közel 60 százalékra emelkedett, és mindaddig magas számokat mutatott, amíg a többi országhoz hasonlóan nem került sor a korlátozó intézkedések enyhítésére.

A magyarok többsége telefonon lépett kapcsolatba az orvosával, a digitális megoldások használata ugyanakkor egyelőre még kevésbé volt jellemző a lakosságra

– ez derül ki a Prima Medica Egészséghálózat és a Szinapszis Piackutató és Tanácsadó Intézet felméréséből. A lakosságot reprezentáló vizsgálatban 500 fő számolt be tapasztalatairól, akik közül 42 százalék vett már részt valaha távkonzultáción. A kutatás kitért arra a kérdéskörre is, hogy mennyire voltak elégedettek a betegek a távkonzultáción tapasztalt szolgáltatásokkal, melyre 56 százalékuk pozitív választ, a megkérdezettek egyharmada pedig semleges visszajelzést adott.

Fotó: NurPhoto via AFP

A telemedicina betegforgalmi adatait elemezve azt látjuk, hogy a járvány bizonyos szakaszaiban egyértelműen megnőtt az igény erre a szolgáltatásra, vagyis a páciensekben van nyitottság arra, hogy kihasználják a távgyógyítás előnyeit. A március 16-i héten a telekonzultációk száma az ellátásaink 38 százalékát tették ki, mostanra viszont ez az arány 10 százalékon stabilizálódott

– mondta Babai László, az Egészséghálózat alapítója.

A gyakori megfigyelést igénylő betegségek kezelése során a pácienseink utógondozásában rendkívül hasznos a távorvoslás, mint lehetőség. A különböző laborvizsgálatok eredményének átbeszéléséhez, illetve bizonyos kontrollvizsgálatok elvégzéséhez ugyanis nem feltétlen szükséges a betegnek vidékről felutaznia csak azért, hogy megbeszélhessük egymással, hogy az eredmények alapján milyen változást látok az állapotában, vagy hogy ő elmondhassa, hogy a különböző tünetei a megbeszélt kezelés hatására miképp alakulnak.

Ez azt jelenti, hogy 10 betegünkből 9 még továbbra is inkább a személyes vizitet választja, ha erre lehetősége van. Ugyanakkor a felmérés rámutat arra is, hogy minden második magyar nyitottan áll hozzá a távkonzultációs lehetőségekhez, éppen ezért fontos célkitűzés számunkra, hogy felkészítsük a pácienseinket a különböző digitális platformok használatára

– emelte ki Babai László.

„Tapasztalataink szerint a telemedicina a már jól bejáratott orvos-beteg kapcsolatban működik a legjobban, ott, ahol a kapcsolat már meg van alapozva, és a kommunikáció és a technológiai felkészültség is mindkét fél részéről adott” – mondta Szélessy Zsuzsanna főorvosnő, hematológus, belgyógyász, a Trombózis és Hematológiai Központ orvosa.

Értesüljön a gazdasági hírekről első kézből! Iratkozzon fel hírlevelünkre!
Kapcsolódó cikkek