BUX 39,234.2
-5.50%
BUMIX 3,852.63
-1.33%
CETOP20 1,952.57
-0.70%
OTP 9,010
-8.17%
KPACK 3,100
0.00%
-0.91%
-4.35%
+0.85%
-4.00%
ZWACK 17,400
-1.42%
-1.96%
ANY 1,610
-1.23%
RABA 1,165
+0.43%
-1.79%
-4.44%
-1.33%
-2.27%
+2.19%
-2.73%
-1.50%
0.00%
+1.03%
OTT1 149.2
0.00%
-1.95%
MOL 2,504
-9.14%
+1.69%
ALTEO 2,200
-5.98%
0.00%
-3.02%
EHEP 1,595
-5.62%
-0.67%
-3.80%
MKB 1,972
0.00%
0.00%
+1.59%
0.00%
0.00%
SunDell 42,000
0.00%
+0.48%
-1.90%
-3.60%
-2.60%
-1.27%
-2.75%
GOPD 12,000
0.00%
OXOTH 3,370
-9.89%
+2.10%
NAP 1,206
0.00%
-15.15%
0.00%
Forrás
RND Solutions
Magyar gazdaság

Még nem érte el a járvány előtti szintet a lízingpiac

Az alacsony bázisról látványosan bővült a lízingpiac 2021 második negyedévében, és már nincsenek messze a járvány előtti 2019-es szintek sem, de egyenlőtlenek a finanszírozási igények a piacon.

Hiába a tavalyi évhez képest erőteljes növekedési ütem, ez leginkább csak az alacsony bázishatásnak köszönhető, a lízingpiac még nem érte el a járvány előtti szintet – derül ki a Magyar Lízingszövetség közleményéből. Az idei év második negyedévének végére a kihelyezett összeg elérte a 349,6 milliárd forintot, ami ugyan 36 százalékkal több a 2020-as értéknél, ám 3 százalékkal elmarad a 2019-estől.

Fotó: Shutterstock

Az új lízingszerződések száma 16 százalékkal 41 755 darabra emelkedett, ám 2019-hez képest 17 százalékos, 2018-hoz képest 8 százalékos csökkenést mutat.

Igaz a különböző szektorok között nagy a szórás. Az agrárgépfinanszírozás területén az idei 52 milliárdos összeg 13 százlékkal magasabb a tavalyinál és a 2019-est is meghaladja 14 százalékkal. Az autófinanszírozásban a finanszírozott összeg 97,5 milliárd ugyan meghaladja a tavalyi 84 milliárdot, ám elmarad a 2019-es 104 milliárdtól és a szerződések száma csupán a 2017-es szinten van, a 2019-estől 17, a 2018-astól 8 százalékkal marad el. A finanszírozott összeg növekedése a gépkocsik drágulásának a következménye elsősorban.

Azonban ezen szegmensben a flották területen elért 45 milliárd forintos érték a tavalyi évhez képest 111 százalékos bővülést jelent és a tavalyelőttitől is csak 3 százalékkal marad el.

A nagyhaszongépjárművek – teherautók, kamionok, pótkocsik, buszok – finanszírozása jelentős bővülés ment keresztül: a kihelyezett összeg 71 milliárd forintra, 86 százalékkal nőtt éves szinten, így az a szegmens már közelíti a járvány előtti szinteket. 

A teljes lízingpiac majdnem felét – 45 százalékát – lefedő termelőeszköz-finanszírozásban idén még  6 százalékkal volt szűkebb a piac, mint két évvel korábban, míg az egyéb gépeknél, melyek több mint fele szerszámgép, a kihelyezett összeg 36 százalékkal marad el a 2019-es szinttől.

Tóth Zoltán, a Magyar Lízingszövetség főtitkára elmondta:

Összességében tehát a tavalyi visszaesés nagy szerepet játszott az idei növekedésben, de az is látható, hogy a bázishatás mellett azért több szegmensben enélkül is van kereslet a lízingfinanszírozásra

Ugyanakkor arra is kitért, hogy a hiteltörlesztési moratórium sorsa a legfontosabb rövidtávú esemény a szövetség szempontjából, aminek meghosszabbítását csak azoknál a magánszemélyeknél és cégeknél látják indokoltnak, akik valóban rászorulnak a további halasztásra.

A jövőre vonatkozó várakozások kapcsán az agrárfinanszírozást és az egyéb gépek terén történő növekedési potenciált emelte ki a szövetség főtitkára, aki szerint azonban nagyon fontosak a célzott gépes pályázati pénzek, amelyek inkább csak 2022-ben mutatkoznak meg majd a statisztikákban. 

Értesüljön a gazdasági hírekről első kézből! Iratkozzon fel hírlevelünkre!
Kapcsolódó cikkek