A második nehéz évét tapossa a hazai és az európai autópiac: 

míg tavaly a csökkenő eladások hátterében kezdetben a szén-dioxid-kibocsátási szabályozások változása, a 95 gramm per kilométer határ bevezetése, és az ebből származó áremelkedés állt, márciustól a járvány miatt nemcsak a gyártás, de az értékesítés is leállt. Az idei első hónapokban az épphogy csak magához térő értékesítést az azóta is folyamatosan fennálló csiphiány sújtja, amely a legtöbb európai márkát akadályozza, főleg a személyautó-gyártásban. 

Fotó: Shutterstock

A gyártási nehézség a forgalomba helyezések számában mutatkozik meg, és főleg a nyári hónapokban, többek között a Ford esetében is: a márka az első negyedévben minden hónapban több mint ezer személyautót helyezett forgalomba Magyarországon

– a szám még áprilisban és májusban is meghaladta a 900-at –, de a három nyári hónapban már nem érte el a 700-at sem. A csiphiány mellett az évek óta jelentkező nyári szezonális visszaesés is hatott az értékesítésre. A szeptemberben forgalomba helyezett járművek 914-es száma már javulást jelez. Ezzel a Ford 9,6 százalékos piaci részesedést szerzett, amivel ismét felkerült a harmadik helyre. 

Szerencsére a szerződéskötések nem estek akkora mértékben, mint a forgalomba helyezések, de ennek hatása a megnövekedett szállítási idők miatt később jelentkezik értékesítésben

– közölte a VG-vel a Ford Magyarország. A vállalat tájékoztatása szerint a haszonjárművek gyártását kevésbé érinti a csiphiány, és a délkelet-ázsiai újabb járványhullám. Így a haszongépjármű-piacon a Ford továbbra is őrzi vezető helyét Magyarországon és Európában is. A haszonjárművek piacán a három legfontosabb szegmensben, a pickupok terén, a mikrobuszok és a közepes áruszállítók piacán is messze megelőzi versenytársait. A társaság az idei első kilenc hónapban 5209 kishaszongépjárművet helyezett forgalomba Magyarországon (2099 járművel a FIAT követi), ezzel a piac közel 30 százalékát ellenőrzi.

Fotó: VG

A Ford bízik a csiphiány mielőbbi megoldásában, de a készletről való hagyományos értékesítést még jó ideig a gyártásból való rendeléses modell váltja majd fel, 

ez esetben pedig hosszabb szállítási határidőkkel kell majd számolni.

Magyarország is esélyes lehetett

Az elektromos autózásban vezető szerepre tör a Ford az Egyesült Államokban, amely szeptember végén jelentette be, hogy az autóipar eddigi legnagyobb, egy idejű befektetésére készül partnerével, a dél-koreai székhelyű akkumulátorgyártóval, az SK Innovation vállalattal: 11,4 milliárd dollárt fektet két megaüzem építésébe, ezzel 11 ezer új munkahelyet hoz létre, és Amerika legnagyobb autóipari munkaadójává válik. A The Korea Times elemzői a vállalat bejelentése előtt úgy vélték, hogy a Ford–SKI egyik beruházásának a legesélyesebb helyszíne Románia, Magyarország vagy Lengyelország – mivel a vállalat már jelen van az országban –, közülük is Magyarországot tartották befutónak.