Negyvenkétezer szálláshely már be van kötve, novembertől pedig több mint 50 ezer vendéglátóhely és turisztikai jelentőségű attrakció is csatlakozik a 2,5 éve létrehozott Nemzeti Turisztikai Adatszolgáltató Központhoz (NTAK), amely a valós idejű, komplex adatok birtokában előrejelzésekkel és célzott kampányokkal segítheti az ágazati szereplőket. 

Nagyon fontos lépés az adatvezérelt ágazatirányítás megteremtéséhez a szálláshelyek után a vendéglátóhelyek, és a turisztikai attrakciók csatlakozása az NTAK-hoz, hiszen így a teljes szektorról átfogó kép áll majd rendelkezésre a döntéshozók és a vállalkozások számára egyaránt – értékelte a novemberben induló regisztrációs folyamatot a rendszert működtető Magyar Turisztikai Ügynökség (MTÜ) vezérigazgatója, Guller Zoltán. Az ügynökség és az érintett harminc különböző szakmai szövetség vezetői csütörtökön írták alá azt a közös nyilatkozatot, amivel kölcsönösen hasznosnak és fontosnak ismerik el a csatlakozást, saját tagjaik körében népszerűsítve azt.

A célzott és tematikus turisztikai kampányok sikerességét tükrözi a szeptemberi vendégéjszakák eloszlása, ami a borvidékeket népszerűsítő marketingakciók hatására több mint 40 százalékban a borrégiókban realizálódott

– érzékeltette Guller Zoltán az NTAK hasznosságát a tervezésben és az adatok visszamérésében. Mint elmondta: a korábban csatlakozott szálláshelyek néhány hete már visszakapnak bizonyos adatokat, illetve adatsorokat, amelyek az árazásukat és a munkaerő gazdálkodásukat is segíti. 

A szállásfoglalások és forgalmi adatok alakulása fontos adat a következő hetekre és hónapokra történő hatékony felkészüléshez, és ahhoz is, hogy a lehető leggyorsabban tudjanak reagálni olyan helyzetekre is, mint tavaly a pandémia miatti korlátozások – mondta Kántás Zoltán, a Magyar Fürdőszövetség elnöke. A magyarországi fürdők a turizmus mozgatórugói, a Nemzeti Turizmusfejlesztési Stratégia aktualizált változatában is kiemelt szerepet kap az egészségturizmus, amely az ágazat digitalizációját szolgáló fejlesztéseket is támogatja.

A marketingaktivitások 70 százalékát már online csatornákra irányították, öt éve ez a szám még csak hét százalék volt

– mondta Guller Zoltán, leszögezve, hogy a pontos adatok ismeretében már nem intuíciókra alapozva hoznak döntéseket. Tudják például, hogy hol, mennyi és honnan érkező vendég van éppen, mire, mennyit költ és hol időzik, mi érdekli. Ezt a mobilcella adatok és hitelkártya információk is lehetővé teszik, az MTÜ minden létező és megvásárolható adatot megvásárolt már, amivel Európa egyik legkorszerűbb, komplex big data rendszerét teszik teljeskörűvé. Most először mondták ki például a szálláshelyi vendégforgalom adatai alapján, hogy Ausztria nem tartozik a legfontosabb küldőpiacok közé Magyarországon. 

Az attrakciók bekötése az NTAK rendszerébe azt jelenti, hogy a jövőben a fesztiválvendégek, a múzeumok és egyéb kulturális programok vendégkörének költési szokásait és tartózkodási idejét, országon belüli mozgását is megismerhetik a turizmus irányítói. Az NTAK-hoz történő csatlakozás az érintettek számára kötelező.